Catatan Popular

Ahad, 2 Ogos 2015

ALAM AL MULK (ALAM BENDA) : FASAL 1 (D) BATAS KITA UNTUK ALAM AL-MULK



(ASTRONOMI ISLAM TERSEMBUNYI)

OLEH  USTAZ ABDULLAH NAKULA KELANTAN (GURU KU, AHLI SUFI, DAN TOKOH SEJARAH  DUNIA HEBAT  YANG TERSEMBUNYI)


BAHAGIAN 2 : FASAL 1 (D)


BATAS KITA UNTUK ALAM AL-MULK


Sampai adanya keyakinan berhubung dengan alam semesta yang berada di luar sempadan sains itu, hanya ada satu jalan sahaja yang mesti dilalui iaitu mengumpul dan menyesuaikan berita- berita yang bersumber dari alam atas. Dengan ini kita akan menemui suatu bentuk alam yang jauh sekali dari apa yang pernah tergambar dalam akal.

Dari sini seterusnya ke bawah, berita-berita yang bersumber dari alam atas inilah yang menjadi bahan kita untuk membangunkan suatu bentuk alam dengan menunggalkan semua sekali teori- teori dan hipotesis ahli sains,

Ayat-ayat Al-Quran, hadis nabawi, kata-kata ulama salafussoleh dan kata ahli al-Haq semuanya menunjukkan bahawa ardh bererti bumi, dan samak bererti langit adalah dua kata-kata yang relatif. Kata-kata ardh kadang-kadang menunjukkan planet kita yang kecil ini dan kadang- kadang menunjukkan suatu konsep yang lebih luas, semesta atau alam muluk. Dengan ini membuktikan adanya ardh dengan khas dan ardh dengan erti am. Manakala kata-kata as-samak pula kadang-kadang menunjukkan jisim ketara (o»_y»*~») yang meliputi alam muluk itu dan
kadang-kadang menunjukkan jisim ketara (0*3**^.) yang lebih tinggi lagi dan anda akan melihat kedua-dua perkataan ini akan berubah konsepnya bila membicarakan tentang alam yang lebih tinggi.

Sekarang kita bincangkan tentang kata-kata ardh dengan erti am itu. Dari apa yang tersirat dari kata Wahab bin Munabbih radiallahuanhu, salah Seorang dari ulama salafussoleh membuktikan bahawa apa yang ahli sains namakan alam yang mengembang itu sebenarnya baru suatu ardh (bumi) sahaja dari tujuh aradhun (bumi-bumi) yang diistilahkan dengan sab' a aradhin (tujuh bumi), sebagaimana kata Wahab sewaktu ditanya orang bagaimanakah aradhun itu? la menjawab:

Ertinya ia adalah tujuh bumi yang berbintang sebagai pulau-pulau di antara tiap-tiap satu bumi terdapat suatu laut.

Perkataan laut di sini ditujukan kepada ruang angkasa. Andainya dikatakan sab' a aradhin itu adalah tujuh planet, tidak akan sesuai pula dengan keterangan seterusnya nanti.


Dengan ini pengertian AL ARD ('bumi)  itu sama dengan 'kumpulan' dalam bentuk Charlie tadi dan sab' U aradhin pula sama dengan kumpulan yang membentuk suatu meta galaksi.


Sab' a aradhin ini menurut Wahab bin Manbah, terletak dalam suatu wadah yang diistilahkan dengan al-Haikal ertinya kerangka sebagaimana katanya seterusnya:

Ertinya: Dan laut (lautan) meliputi semua sab' a aradhin itu, manakala Haikal di sebelah sana laut itu.

Dengan keterangan di atas bererti sab' a aradhin (tujuh bumi) itu sama dengan tujuh alam yang mengembang.

Manakala Haikal (kerangka) pula, inilah yang diistilahkan dengan AL SAMA AD DUNIA  (langit rendah) atau AL SAMA AL ULA  (langit yang pertama) atau AS SAQQAF AL MAHFUZ (ungkup yang terpelihara) sebagaimana firman Allah:

Ertinya: dan Kami telah menjadikan langit sebagai bumbung Yang terpelihara dan terkawal (Al- Anbiya':32)

Sekarang selesai suatu masalah yang telah sekian lama tinggal tidak terhurai mengenai kata-kata sebahagian dari jumhur mufsarin mengenai AL ARADIN bumi-bumi.

Ertinya: Sesungguhnya ialah tujuh bumi yang terbahagi dalam laut-laut dan dibayangi oleh langit yang satu.



Tiada ulasan: