(ASTRONOMI ISLAM TERSEMBUNYI)
OLEH USTAZ ABDULLAH NAKULA KELANTAN
(GURU KU, AHLI SUFI, DAN TOKOH SEJARAH DUNIA HEBAT
YANG TERSEMBUNYI)
Pengaruh Sistem Ptolemy Dalam Zaman Pertengahan.
1. PERTEJEMAHAN KARYA PTOLEMY.
Bila pembukaan-pembukaan hijab dalam
zaman permulaan tadi makin berkurangan dengan meningkatnya graf keduniaan dalam
masyarakat yang bertambah besar dan makin bertambah keperluan-keperluan kebendaan,
maka sikap alami itu makin berkurangan, hanya tinggal dalam riwayat-riwayat
tradisi, manakala sikap tabii dalam pandangan terhadap alam yang menjadi sikap
biasa dalam kalangan orang ramai berkembang semula. Akal mengambil tempat yang
telah dimainkan peranannya oleh kulub. Perubahan besar ini dapat dilihat dari
hasrat ahli-ahli terpelajar Arab memperluaskan pandangan mereka terhadap alam
menerusi astronomi dan kosmologi dari kebudayaan asing yang masih bersikap
tabii setelah hampir tamatnya zaman permulaan yang gemilang dia atas. Dalam
tahun 773 Masihi, sebuah kitab astronomi Siddhanta dari India telah
diterjemahkan ke bahasa Arab dan disebutnya Sind Hind kemudian dalam zaman
khalifah Al-Makmun (813-833 Masihi) diterjemahkan pula sebuah kitab besar yang digelar
Almagest 6 . Dari bahasa Greek tertua. Suatu karya Ptolemy 7 yang paling
penting dan nantinya
mempunyai pengaruh yang besar dalam
pemikiran umat Islam mengenai astronomi dan kosmologi. Teori mengenai alam
dinamakan Sistem Ptolemy.
2. SISTEM BERPUSATKAN BUMI.
Sistem Ptolemy yang sebahagian
kecilnya telah mempunyai sikap alami, tetapi sebahagian terbesarnya masih
dipengaruhi oleh sikap tabii adalah demikian:
Bumi Adalah Bulat Tetapi Tetap
Semua benda di alam atas, bulan,
matahari, planet-planet dan bintang-bintang beredar mengelilinginya. Bulan
beredar pada falak yang pertama, Utarid (Mercury) beredar pada falak kedua,
Zuhrah (Venus) beredar pada falak yang ketiga, matahari beredar pada falak yang
keempat, Marikh (Mars) beredar pada falak yang kelima, Musytari (Jupiter)
beredar pada falak
Dalam Almagest yang merupakan salah
sebuah buku baharian klasik, Ptolemy menyusun pengetahuan astronomi di dunia
Greek kuno dan Babylon; beliau bergantung sebahagian besarnya kepada hasil
karya Hipparchus yang tertulis tiga abad lebih dahulu. Sebagaimana dengan
kebanyakan sains Greek yang klasik, karya itu dipeliharakan dalam manuskrip
bahasa Arab (oleh sebab itu, namanya kelihatan biasa) dan hanya diterjemahkan
dalam bahasa Latin oleh Gerard dari Cremona pada abad ke-12. Ptolemy merumuskan
model geosentrik yang diterima secara meluas sehingga digantikan oleh sistem
suria heliosentrik oleh Copernicus. Begitu juga, kaedah-kaedah pengiraan
(ditambahkan dengan Jadual-jadual Toledo pengiraan Arab) adalah cukup tepat
untuk memenuhi keperluan ahli astronomi, ahli astrologi dan ahli pelayaran pada
masa itu sehingga zaman penjelajahan yang pesat. la juga
diamalkan oleh dunia Arab dan India.
Almagest juga mengandungi katalog bintang yang mungkin merupakan versi katalog
Hipparchus yang dikemaskinikan. Senarai empat puluh lapan buruj itu merupakan
nenek moyang kepada sistem buruj moden, tetapi berbeza dengan sistem moden,
mereka tidak meliputi kesemua langit (hanya langit yang dapat dilihat oleh
Ptolemy)
Nama sebenar Claudius Ptolemaeus
(kira-kira 90-170 Masihi), orang Arab menyebutnya bathlimus, seorang keturunan
Greek yang hidup di iskandariah, Mesir. Seorang ahli astronomi, geografi dan
astrologi. la menyarikan semua astronomi purba dari Greek dan Mesir dalam kitabnya
AIMagest itu. Suatu naskhah kitab ini yang diterjemahkan ke dalam bahasa Arab
dalam tahun 827 Masihi tersimpan hingga sekarang dalam perpustakaan Universiti
Leiden. keenam dan Zuhal (Saturn) beredar pada falak ketujuh. Di atas daripada
semua planet ini terletak bintang-bintang tetap yang juga beredar tetapi secara
amat lembut, di sekitar bumi pada falak yang kelapan. Oleh sebab semuanya
beredar di sekitar bumi, maka bumi ini merupakan pusat alam. Sebab itu Sistem
Ptolemy ini digelar juga Geocentric System, ertinya Sistem Berpusatkan Bumi.
3. PENGISLAMAN SISTEM PTLOMEY.
Ahli-ahli astronomi Islam
menambahkan lagi suatu falak terletak di luar daripada falak yang kelapan
tersebut, dinamakan Al-Falakul Mahith ertinya Falak yang meliputi, sebagai falak
yang kesembilan. Kemudian suatu kumpulan kaum terpelajar yang digelari Ikhwanul
Safa dari Kota Basrah, dalam karya mereka yang terkenal, 'Risaal', yang
dikeluarkan kira-kira dalam tahun 970 Masihi. Menyamakan falak yang kelapan
atau falak bintang-bintang tetap itu dengan Kursi dan falak yang kesembilan
dengan Arasy, untuk disesuaikan dengan kosmologi wang tersebut dalam Al-Quran 8
. Di samping ini terdapat dua pendapat yang penting dalam kalangan ulama Islam
mengenai hubungan Falak dengan Sama' (Langit), satunya berpendapat bahawa falak
itulah langit. Abu Raihan Al-Biruni (973-1050) ahli astronomi yang terkenal,
mundur semula dari bentuk alam yang telah di Islamkan itu, ia memakai bentuk
setakat falak yang kelapan, serupa dengan Ptolemy.
4. CAMPUR TANGAN AHLI AL HAQ.
Tidaklah perlu rasanya diterangkan
dengan lanjut mengenai sejarah perkembangan fikiran dalam dunia Islam berhubung
dengan alam itu. Apa yang hendak diterangkan di sini ialah sedikit mengenai
campur tangan ahli al-haq dalam Sistem Ptolemy yang sedang popular itu, untuk
memperkuatkan iman umat Islam. Pada masa ini, ahli al-haq yang biasa disebut
dengan ahli sufiah, Al-'Arafun, Al-Qaum dan Aulia Allah yang telah tiada banyak
bilangan mereka lagi dan tiada berani mengembangkan konsep ketuhanan dan
kealaman mereka secara terus-terang dalam masyarakat yang telah dipengaruhi
oleh rasionalisme dari Greek tua, kita dapati telah melakukan suatu tindakan
yang sungguh menarik untuk menyalurkan ilmu mereka menerusi idea-idea yang
berkembang dalam zaman mereka. Untuk menyesuaikan bentuk alam yang telah
popular itu dengan ajaran Islam dalam kosmologi, ahli al-haq pada zaman
kemudian, seperti Al-Imam Al- Akbar Muhyi Ad-Din bin Arabi Quddus Allah Sirrhu
(1156-1240 Masihi) dan Al-Syeikh Abdul Karim bin Ibrahim Al-Jili Quddus Allah
Sirrhu (1365-1408 Masihi) membuat suatu teori bahawa atau tujuh langit yang
tersebut dalam Al-Quran dan hadis itu adalah meliputi oleh satu atas yang lain
menurut kawasan-kawasan tujuh lapis petala yang tersebut di atas. Tiap-tiap
falak menyentuh langitnya dari bawah, susunannya adalah demikian: - Bulan dan
Falaknya terletak pada (langit rendah) yang dinamakan juga (langit bulan)
- Utarid dan falaknya pada langit
kedua yang dinamakan juga langit Utarid.
- Zuhrah dan falaknya terletak pada
langit ketiga yang dinamakan juga langit Zuhrah.
- Matahari dan falaknya terletak
pada langit keempat yang dinamakan juga langit matahari.
- Marikh dan falaknya terletak pada
langit yang kelima dinamakan juga langit Marikh.
- Musytari dan falaknya terletak
pada langit keenam dinamakan juga langit Musytari.
- Zuhal dan falaknya terletak pada
langit ketujuh yang dinamakan juga langit Zuhal.
Begitulah langit Zuhal adalah langit
yang paling besar terbukti dari besar falaknya dan langit bulan adalah langit
yang paling kecil terbukti dari kecil falaknya.
Berdasarkan keterangan Syed Hossein
Nasr dalam bukunya An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines (ms 76)
Supaya lebih diterima akal lagi,
mereka berdua menegaskan bahawa langit itu adalah suatu
benda yang syafaf ertinya
transparensi (lut sinar) atau nampak terus menerus. Oleh sebab itu, kita dapat
melihat Al-Ajaram atau benda yang di atas daripada langit pertama, seperti
planet-planet Utarid dan Zuhrah, kemudian matahari, dan planet lain di atas
lagi sampai kepada planet zuhal pada langit yang ketujuh dan seterusnya kepada
bintang-bintang tetap pada falak yang kelapan.
Yang menarik perhatian di sini
bahawa mereka berdua tidak menyatakan bahawa bulan, matahari dan planet-planet
itu sendiri sebagai langit, hanya dinyatakan bahawa benda ini berada pada
langit.
Demikian tujuh lapis langit menurut
kawasan-kawasan tujuh lapis Aflak menurat penyesuaian Ibnu Arabi dan Abdul
karim Al-Jili dengan bentuk alam yang telah terkenal dalam zaman mereka berdua.
Ibnu Arabi menamakan tujuh lapis Aflak ini dengan nama tunggal 'Al-Falak Al-
Adani' ertinya falak rendah dan biasanya diisyaratkan kepada peredaran matahari
dan peredaran bulan meneglilingi bumi. Kemudian Ibnu Arabi menambahkan pula di
atas bentuk alam itu suatu tingkatan Aflak yang lebih tinggi di atas daripada
falak langit Zuhal tadi. Aflak ini dinamakan dengan nama tunggal "Aflak
Al-Ala" ertinya falak atas atau Al-Falak Al-Aqdhi ertinya falak jauh.
Falak ini bermula dari Al-Falakul
Mikawakib ertinya falak yang mempunyai planet terus ke atas sampai kepada
Al-Falakul Atlas yang dinamakan juga falak al-buruj.
Di antara kedua-dua falak ini
terletak Al-Jannat ertinya syurga-syurga yang terdiri dari tujuh lapis, jauh di
bawah bumi Al-Falakul Mikawakib terletak jahanam atau neraka. Di sini penerangan
Ibnu Arabi agak kurang jelas, seolah-olah ada sesuatu yang disembunyikannya.
Pada tempat lain ia menggambarkan Al-Falakul Mikawakib itu sebagai kata-kata
tunggal yang mempunyai pengertian majmuk, kerana dikatakan dalam falak ini
terdapat Al-Jannat (syurga).
Di atas daripada Al-Falakul Atlas
itu terletak Al-Kursiyul Azhim yang bukan lagi berupa falak, tetapi adalah
merupakan jisim nyata ertinya jisim yang dapat dirasai (dengan pancaindera)
berbentuk bulat, terkandung di dalamnya langit dan bumi, maksudnya seluruh yang
tersebut di atas.
Di atas daripada Al-Kursiyul Azhim
itu barulah terletak Al-Arasy atau Al-Arasy Al-Muhith ertinya Arasy yang
meliputi yang juga berupa jisim nyata Berbentuk bulat meliputi segala alam yang
terletak di dalamnya.
Perbezaan radius antara Al-Kursiyul
Azhim dan Al-Arasy Al-Muhith ini, Ibnu Arabi
mempergunakan perbandingan yang
dibuat oleh Rasulullah sallallahu alaihi wassalam iaitu seperti suatu bulatan
cincin yang terletak di padang pasir yang luas 9 Dengan apa yang telah Mengenai bentuk alam di
atas, lihat 'Al-Fatuhatul Makiah' oleh Muhyi Al-Din bin Arabi Jilid 2, ms
421-456 dan Jilid 3 ms 416-448, juga pada beberapa tempat lain dalam jilid 1,2
dan 3 dan lihat Al-lnsanul kamil oleh Al-Syeikh Abdul karim bin Ibrahim
Al-Jili, Jilid 2 ms 93-108 ketika membicarakan tentang bentuk alam ini, Ibnu
Arabia da menyebut pula arasy yang berbentuk empat persegi dan kursi di
dalamnya wang juga berbentuk empat persegi (lihat jilid 3 ms 432). Juga ia ada
membuat dua rajah yang menggambarkan arasy dan kursi ini berbentuk demikian
(Lihat jilid 3 ms 422 dan 423) dengan ini seolah-olah seluruh alam adalah
terleyak dalam sebuah peti berbentuk empat persegi atau sebuah kaabah. Hal ini
sangat mengelirukan bagi orang yang tidak faham tentu menganggap Ibnu Arabi
mengemukakan fakta-fakta yang ia sendiri tidak mengetahui mana yang salah dan
mana yang betul. ebenarnya diterangkan di atas, pengislaman Sistem Ptolemy tadi
menjadi jauh lebih lengkap daripada yang telah dilakukan oleh Ikhwanul Safa
dalam abad yang ke 10 dahulu.
5. SIKAP ILMI YANG DIBUNGKUS.
Dari kajian-kajian yang telah dibuat
terhadap bentuk alam dalam karangan kedua-dua tokoh ahli al-Haq itu, sebagai
wakil-wakil dari sekalian ahli al-Haq pada zaman mereka berdua hendaknya, jelas
apa yang tersirat dala, tulisan-tulisan mereka bukanlah seperti apa yang
dinyatakan. Apa yang tersirat itu disamarkan dengan berbagai-bagai cara supaya
tiada kelihatan dengan pandangan kasar. Di antara cara-caranya adalah sebagai
berikut;
Yang pertama:
Membungkusi maksud dengan beberapa lapis tutupan. Dalam hal ini, kita kemukakan
tulisan Ibnu Arabi yang terkandung dalam kitabnya 'Al-Fatuhatul Makiah' sebagai
contoh. Maksudnya yang sebenar yang selaras dengan ilmunya dalam kitabnya yang
besar ini biasanya diselubungi oleh beberapa lapis tutupan, iaitu kesukaran
memahami struktur ayat- ayatnya, kesukaran memahami istilahnya ini, penyusupan
fakta-fakta yang sebenar di sebalik ayat-ayatnya yang lahir, atau di antara
ayat-ayatnya ini, dan kadang-kadang berada pada bahagian dan fasal lain yang
tidak membicarakan tentang fakta-fakta itu secara khusus 10 . Dengan ini jelas
sekali bahawa penyesuaian teorinya dengan bentuk alam yang popular pada
zamannya adalah dilakukan dengan penuh kesedaran bahawa apa yang diketahui
sebenarnya bukanlah demikian, ia bukanlah dipengaruhi oleh bentuk alam yang
popular itu secara tidak sedar.
Yang kedua:
Menyusupkan fakta-fakta alam atas yang ganjil tanpa ulasan dan penyelarasan
yang menyeluruh, Fakta-fakta mengenai alam atas yang dianggap ganjil pada akal
yang tersebut dalam Al-Quran, hadis nabawi dan kata-kata ulama salafussoleh
seperti Arasy berbentuk kubah atau berupa jisim yang ditanggung oleh empat
malaikat, kursi berupa jisim terletak dalam Arasy, syurga yang ada di dalamnya
mahligai-mahligai dan peralatan yang nyata, Jabal Qaf (Gunung Qaf) dari permata
hijau meliputi alam, langit tujuh lapis yang nyata ada dengan pintu-pintunya
yang pernah dinaiki oleh Rasulullah sallallahu alaihi wassalam dengan roh dan
jasad pada malam mikraj, bumi tujuh lapis yang nyata di bawahnya terdapat
neraka dan Iain-lain lagi, tidak diingkari oleh ahli al-Haq itu, sedangkan ahli
al-falsafah yang berdasarkan akal mengingkarinya sebagai sesuatu yang nyata
atau yang bersifat kebendaan. Oleh ahli al-Haq, fakta-fakta itu tidak demikian,
ia hendak menerangkan ada dua jenis arasy dan kursi, tetapi nampaknya sahaja ia
menjadikan keterangan samar-samar supaya orang mencari penjelasan menerusi
jalan lain. Keterangan kita akan datang memperjelaskan kesamaran ini.
Ini adalah dipandang dari segi
bahawa Ibnu Arabi mempunyai daya ikhtiar untuk memperjelaskan karangan yang
rumit. Hal ini dapat pula dipandang dari segi iradat tuhan yang memang
menghendaki begitu sebagaimana kata Ibnu Arabi sendiri: "Ketahuilah bahawa
susunan Al-Fatuhatul bukanlah dari ikhtiar dan bukanlah dari renungan fikiran,
sebenarnya al-haq taala merencanakan kepada kami menerusi lidah malaikat al-ham
seluruh apa yang kami tuliskan. Dan kadang-kadang kami menyebut suatu perkataan
di antara dua perkataan yang tidak ada hubungan dengan apa yang sebelumnya dan
apa yang selepasnya". (Lihat Al-Kabriyatul Ahmar oleh Sayyidi Abdul Wahab
Al- Sya'rali, pada hamas 'Al-Yuwaqitu Wal Jawahar ms 4-5 dan disiarkan kembali
oleh Al-Doktor Abu AI-'Ala Afifi dalam Al-lnsaniah Jilid 1 ms 164) dimasukkan
pula di sana sisi dalam tulisan-tulisan mereka menjadi fragmen tanpa ulasan,
tanpa penyelarasan yang menyeluruh dan lengkap di antara satu sama lain dan
tidak ada pula penyesuaian yang bererti dengan bentuk alam yang telah
dikemukakan atas dasar Ptolemy itu. Apakah faktor-faktor yang mendorong ahli
al-Haq berbuat demikian? Faktor-faktor ini dapat diterangkan demikian:
Yang pertama: Tidak mahu melampaui
akal manusia umumnya. Biasanya ahli al-Haq menulis sesuatu ajaran bila ada
cabaran yang hebat seperti juga mereka memberikan sesuatu jawapan lisan bila
ada pertanyaan yang bersungguh-sungguh. Bila semua ini tidak ada, mereka mendiamkan
diri, ini adalah salah satu dari watak-watak mereka. Dalam zaman pertengahan yang
sedang kita bincangkan sekarang ini, ahli al-Haq sedang menghadapi cabaran
berat dari ajaran Ptolemy mengenai konsep alam. Dalam zaman Ibnu Arabi iaitu
dalam abad yang ke 13 Masihi, ajaran ini telah berakar berumbi dengan kuatnya
dalam masyarakat Islam, ia erupakan
ajaran yang diterima oleh hampir
segenap peringkat umat Islam. Ibnu Arabi itu juga Iain-lain ahli al-Haq sebagai
orang yang bijaksana, berusaha menyelamatkan umat Islam dengan membangunkan
suatu ajaran baru mengenai konsep alam di atas tapak asal itu. Dengan ini, apa
yang mereka terangkan tidaklah maju begitu jauh dari akal manusia umumnya pada
zaman mereka. Bila keterangan itu terlalu maju, meskipun benar, tentu akan
ditolak oleh orang ramai kerana tiada tercapai oleh akal mereka, rasulullah
Sallallahu alaihi wassalam pernah bersabda:
Ertinya: Janganlah kamu memperkatakan kepada orang
ramai apa yang tiada dapat dicapai oleh akal-akal mereka".
Yang kedua: Sukarnya mendapat
pengakuan terhadap autoriti. Suatu keterangan wang terlalu maju itu boleh juga
diberikan kepada orang ramai, tetapi dengan suatu syarat penting iaitu adanya
autoriti atau keahlian. Mengapakah dikatakan demikian? Duduknya masalah adalah begini:
Tiap-tiap suatu yang hendak
diterangkan kepada orang ramai memerlukan bukti, sedangkan dalam soal yang
berhubung dengan alam atas, bila diterangkan seluruhnya akan bertemu dengan
perkara-perkara yang tiada pernah terdengar dan ganjil pada akal, sedangkan ini
tidak ada bukti untuk dikemukakan.
Hendaklah disuruh orang ramai
melihat buktinya dengan mata kepala, apa yang diterangkan itu adalah melampaui
mata kepala manusia, dan hendak dibuktikan dengan getusnya dari ayat Al- Quran,
hadis-hadis atau kata-kata ulama salafussoleh, kadang-kadang tidak mungkin,
sebab tidak ada nas yang terang atau tidak ada nas langsung. Hanya satu sahaja
jalan untuk orang ramai menerima keterangan itu, iaitu kepercayaan bulat merak
terhadap ahli al-Haq itu. Manakala untuk ini pula lebih dahulu memerlukan
autoriti, untuk mendapat pengakuan orang ramai terhadap autoriti inilah yang
paling sukar. Kalau apa yang diterangkan itu dari ilmu-ilmu yang terdapat dalam
kitab-kitab yang bertebar dalam masyarakat, tidak sukar untuk mendapat autoriti
ini, suatu degree Al-Alamah yang diberikan sudah menjadi suatu tanda mempunyai
autoriti. Tetapi mengenai alam atas, tidak banyak yang ada dalam kitab-kitab
ini akhirnya mahu atau tidak mahu, seseorang ahli al-Haq itu terpaksa mengakui
bahawa ia mendapatnya dari sumber- sumber yang bukan biasa. Bila ini terjadi,
orang ramai yang memandangkan segala-galanya dari segi lahir akan berpecah
kepada tiga golongan penting:
i. Golongan yang berwatak kebendaan akan menolak terus
sumber-sumber itu sebagai dapat dipertanggungjawabkan dalam dunia ilmu.
ii. Golongan yang percayakan adanya alam ghaib. Tetapi
menganggap sumber-sumber itu sebagai datang dari alam ghaib yang tidak baik.
iii. Golongan yang percayakan adanya alam ghaib juga,
tetapi tidak menuduh sumber-sumber itu sebagai datang dari alam ghaib yang
tidak baik, mereka tidak mahu percaya kepada sesuatu yang dianggap sebagai tambahan
dari apa yang telah ada di dalam Al-Quran dan hadis nabawi dan tidak percaya
kepada peribadi yang membuat dakwaan itu. Mereka akan bertanya, apakah dia
rasul baru? Tidak cukupkah manusia ini dengan ilmu yang telah diberikan oleh
Allah menerusi rasulnya dulu? Kemudian mereka menyuruh peribadi itu dan
bertanya:
Apakah dulunya ia orang karut atau
orang yang suka mencari pengaruh atau tidak? Apakah ia orang yang mempunyai
pendidikan yang sempurna atau tidak? Kalai tidak mempunyai pendidikan yang sempurna
mungkin ia cuba mendapatkan autoriti dari pengakuan yang dibuat- buat.
Pendeknya, 1001 macam sorotan akan dibuat oleh golongan in yang tentu amat
tipis harapan untuk mendapat pengakuan mereka terhadap autoriti seseorang
peribadi yang membuat dakwaan tadi.
Bila tidak ada pengakuan orang ramai
terhadap dakwaan seseorang ahli al-Haq itu, ia akan terdedah kepada
berbagai-bagai tuduhan: Tukang khayal, mendapat ilmu dari jin dan syaitan, memperkatakan
sesuatu yang tidak ada di dalam Al-Quran dan hadis, pembohong, ahli khurafat
dan mungkin menganggapnya sebagai menyeleweng dari agama yang benar. Bila
tuduhan- tuduhan ini terjadi, hubungannya dengan orang ramai pun putus. Inilah
yang dikatakan fitnah yang sangat ditakuti.
Yang ketiga: Tidak mahu mendorong
orang ramai membohongi Allah dan rasulNya. Seseorang ahli al-Haq itu bila
memperkatakan sesuatu yang tiada dapat dicapai oleh akal orang ramai, ia
memperkatakan sesuatu yang benar di sisi Allah dan rasulNya. Ia tidak
berbohong, hanya orang ramai sahaja yang menganggap berbohong sebab tidak dapat
dicapai oleh akal mereka. Dengan ini bila keingkaran dari orang rami
berbangkit, keingkaran ini pada hakikatnya bukanlah di
hadapkan kepada ahli alOhaq itu,
malah menuju kepada Allah dan rasulNya sebagaimana yang tersebut dalam hadis
tadi dalam bentuk yang lengkap:
Ertinya: Janganlah kamu memperkatakan kepada orang ramai apa yang tiada
dapat dicapai oleh akal-akal mereka, apakah kamu mahu dibohongi orang akan
Allah dan rasulNya? 11
Jadi masalah ini serupa juga dengan
yang disebut di dalam Al-Quran (Surah Al-An'am: 108)
Ertinya: dan janganlah kamu cerca benda-benda Yang mereka sembah Yang lain
dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas
Dengan ketiadaan pengetahuan.
Itulah tiga faktor penting yang
menyebabkan ahli al-Haq lebih suka menyembunyikan sikap alami mereka terhadap
alam daripada menerangkan kepada orang ramai. Kalai hendak diterangkan juga,
diterangkan secara samar-samar.
Meskipun demikian, tidaklah ilmu
mereka tertutup, ada juga pintu kecil untuk mereka
mengalirkan keluar ilmu di dalam
dada mereka. Ilmu ini mencari jalan keluar secara halus kepada murid-murid
mereka yang khusus, yang dicampakkan oleh Allah Taala ke dalam hati mereka rasa
percaya kepada guru-guru mereka. Tutupan yang membungkusi maksud dalam kitab-kitab
mereka , dibukukan secara berhati-hati kepada murid-murid itu menerusi lisan.
Juga fakta-fakta alam atas yang ganjil yang disusupkan tanpa ulasan dan
penyelarasan dalam kitab- kitab itu, sengaja dibiarkan begitu supaya menjadi
masalah yang hanya akan dijawab dengan lisan juga bila ditanya dengan
bersungguh-sungguh oleh murid-murid mereka, jawapan ini pun hanya dengan secara
ringkas sahaja, tetapi memuaskan hati, tergantung pada persediaan akal si penanya
yang dilihat menerusi firasat al-mukminin, ataupun disuruhnya si penanya itu
melakukan ibadat dengan suatu metode yang tertentu untuk menyaksikan sendiri
alam-alam itu menerusi kasyaf. Kalai diizinkan Allah maka terjadilah kasyaf ini
dan bila si penanya itu telah yakin dengan penyaksian sendiri, barulah sang
guru memberi keterangan yang lebih lanjut dengan cara berhati-hati, takut
terlanjur atau menarik perhatian kepada beberapa fragmen dalam Dipetik oleh
Al-lmam Al-Ghazali dalam Al-Amala' fi Asykalatil Ihya'. Suatu hadis yang sama
tujuannya berbunyi
demikian:
Ertinya: Perkatakan kepada orang ramai apa dengan apa yang mereka ketahui,
apakah kamu mahu diperbohongi orang akan Allah dan rasulNya? (Lihat Faidul
Qadir Syarah Al-Jami' Al-Saghir, oleh Al-Alamah Al-Manawi, Jilid 3 ms 377)
Menurut Al-lmam Ghazali, orang yang
membohongi sesuatu keterangan yang rahsia dari seseorang wali Allah adalah
menjadi kafir. Juga seorang wali Allah yang menerangkan rahsia itu dengan
tujuan supaya pendengar menjadi kafir, maka ia sendiri juga menjadi kafir
(Lihat Al-Amala' fi Asykalatil Ihya' pada Hamash kitab Al-lhya, Jilid 1 ms
190-193)
karangan orang lain untuk
memperjelaskan lagi mana yang tiada jelas atau tiada lengkap dalam kasyaf itu.
Kemudian dipesan dengan bersungguh-sungguh supaya jangan menceritakan ilmu itu
kepada orang yang tiada sampai akal nanti diingkarinya. Bila murid-murid itu
menjadi guru-guru pula nanti, mereka menuruti jejak yang sama. Oleh itu, sikap
alami terhadap alam dalam zaman pertengahan ini berada dalam kalangan yang
sangat terbatas tidak diketahui umum.
5. KACAU BILAU DALAM KONSEP ALAM
Berkurangan pembukaan hijab dalam
zaman pertengahan ini, berpengaruh sistem Ptolemy dalam masyarakat dan
samar-samarnya pembelaan ahli al-Haq, menjadi faktor yang menyebabkan kandungan
kitab-kitab yang ditulis mengenai konsep alam dalam zaman in sangat kabur.
Akibatnya golongan terpelajar Islam yang mencedok ilmu dari kitab-kitab sahaja
dan digelari ahli zawahir melalui suatu zaman kacau bilai dalam memahami konsep
alam yang sebenarnya dimaksudkan oleh Al-Quran dan hadis nabawi. Kacau bilai
ini kita akan temui di dalam kitab- kitab tua bila membicarakan tentang alam
atas dan alam bawah. Sebagai contoh, kita kemukakan suatu petikan di sini dari
kitab 'Arshad Al-sari' oleh Al-Alamah Al-Qastalani:
Ertinya: Dan tersebut dalam kitab sifat Arasy oleh
Al-Hafiz Muhammad bin Utsman bin Abi Syaibah dari setengah ahli salaf, bahawa
Arasy itu adalah terjadi dari permata delima merah, di antara dua pinggiran
(garis pusatnya) adalah sejauh perjalanan selama 50000 tahun, dan luasnya 50000
tahun dan di antara Arasy dan bumi yang ketujuh sejauh perjalanan selama 50000
tahun. Suatu golongan ahli kalam berpendapat bahawa Arasy itu berupa falak yang
bulat dari segenap seginya, meliputi seluruh alam dari segenap pihak, dan
kadang-kadang mereka menamakan falak yang kesembilan dan falak al-atlas. Ibnu
Katsir berkata bahawa pendapat ini tidak bagus, kerana telah tegas dalam syarak
bahawa Arasy itu mempunyai tiang-tiang yang ditanggung oleh malaikat, sedangkan
falak tidak punya tiang dan tidak ditanggung, lebih-lebih lagi Arasy dalam
bahasa bererti takhta bagi raja, bukannya falak, dan Al-Quran sebenarnya
diturunkan dengan bahasa Arab, oleh itu Arasy adalah takhta yang mempunyai tiang-tiang
yang ditanggung oleh malaikat, bentuknya seperti kubah terletak di atas alam
dan ialah juga lungkup segala makhluk. 12
Kesusasteraan Islam dalam bahasa
kita juga tidak asing dari kekacauan ini. Kita kemukakan di sini suatu petikan
dari kitab wirdul zawahir oleh Al-Syeikh Daud bin Abdullah Al-Fatani sebagai
contoh:
(Maka adalah Arasy itu) jisim yang
nurani lagi alawi, yakni terangkat di atas, yang meliputi dengan segala ajsam
seperti meliputi kulit telur dengan telur merahnya. Maka tujuh petala langit
dan barang yang di dalamnya yakni di dalam Arasy. Dan bumi dan barang yang di
atasnya (adalah terletak) di dalam tujuh petala langit, dan langit diedarkan
seperti kincir tempat perjalanan air atas barang yang dijalankan kepadanya.
(Menurut pendapat) ahli Al-Hiyah dan Falsafah dan jemaah daripada ahlussunnah
seperi Imam Fakhrul Razi. Tetapi yang atasnya (menurut pegangan) ahlussunnah
bahawasanya langit yang tujuh tiada seperti bawah pedang (
"Bahawasanya Allah atas Arasy dan ArasyNya di
atas tujuh petala langit dan tujuh petala langit di atas bumi, beginilah
diisyaratkan dengan jarinya seumpama kubah.
Dari kedua-dua contoh di atas
menunjukkan bahawa kedua-dua penulisan itu mengambil kesimpulan menurut apa
yang lahir dalam hadis bahawa Arasy itu berbentuk kubah, suatu sikap tabii
dalam pandangan terhadap alam. Apakah mereka mempunyai sikap alami sebagai
pegangan perseorangan, tidak diketahui.
Dengan keterangan di atas, anda
dapat melihat bagaimana kacaunya konsep alam dalam kalangan umat Islam dalam
zaman pertengahan dan bagaimana caranya ahli al-Haq menyelamatkan diri dengan
licin dari kekacauan itu, manakala ahli zawahir bersama sebahagian besar dari
masyarakat terlebih dalam kesukaran yang berterusan sampai kepada zaman moden
seperti yang akan diterangkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan