Sesuatu yang rapat
berkaitan dengan penggunaan tangkal ialah mempercayai jampi-jampian. Dalam
perbincangan sebelumnya, kita telah menyentuh perihal menggunakan tangkal yang
dijampi dengan ayat al-Qur’an atau zikir-zikir. Dalam perbincangan ini, kita
akan menyentuh berkenaan jampi-jampian secara umum.
Terdapat tiga buah
hadis yang perlu kita kaji untuk memahami hukum jampi-jampian dalam Islam:
Hadis
Pertama:
Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ
Sesungguhnya
jampi-jampian, tangkal dan permainan sihir adalah syirik.
Hadis
Kedua:
Auf bin Malik al-Asyja‘iy radhiallahu
'anh berkata: Kami di zaman Jahiliyyah mempraktikkan jampi-jampian. Maka
kami bertanya: “Ya Rasulullah, apakah pendapat anda tentang hal ini?”
Rasulullah menjawab:
Tunjukkan kepada aku
jampi-jampian kamu. Tidak mengapa dengan jampi-jampian yang di dalamnya tidak
mengandungi syirik.
Hadis
Ketiga:
Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
Akan memasuki syurga tanpa hisab tujuh puluh
ribu daripada kalangan umatku, mereka ialah orang-orang yang tidak meminta
jampi-jampian, tidak mempercayai nasib baik atau buruk pada arah penerbangan
burung dan kepada Tuhan mereka, mereka bertawakkal.
Gandingan di
antara ketiga-tiga hadis di atas menunjukkan bahawa:
Berdasarkan Hadis Pertama:
Hukum asal bagi
jampi-jampian adalah tidak boleh. Ini kerana kebanyakan jampi-jampian
mengandungi unsur syirik seperti meminta pertolongan atau pengagungan kepada
benda-benda, jin dan sesama makhluk.
Berdasarkan Hadis Kedua:
Pengecualian
diberikan kepada jampi-jampian yang secara pasti tidak mengandungi unsur
syirik. Ibn Hajar al-‘Asqalani rahimahullah berkata:
Dan sesungguhnya telah sepakat para ulama’ atas kebolehan
jampi-jampian, kesepakatan ini adalah berdasarkan 3 syarat: (1) Bahawasanya ia
adalah dengan Kalam Allah Ta‘ala atau Nama-nama-Nya dan sifat-sifat-Nya,
(2) Dan (ia adalah) dengan bahasa Arab atau dengan apa yang dikenali maknanya,
jika ia dari selain (bahasa Arab), (3) Dan bahawasanya dia berkeyakinan bahawa
jampi-jampian tersebut, bukanlah ia yang berpengaruh, tetapi yang berpengaruh
adalah Allah Ta‘ala.
Daripada tiga syarat yang dikemukakan,
boleh dikatakan yang terpenting adalah syarat kedua, iaitu hendaklah
jampi-jampian tersebut benar-benar difahami kandungannya supaya terjamin secara
pasti bahawa ia bersih dari sebarang unsur syirik. Ibn Taimiyah rahimahullah
(728H) menulis:
Sesungguhnya orang-orang
musyrik adalah mereka yang membaca mentera-mentera, dan al-Thalasim[ dan jampi-jampian dengan apa yang di dalamnya terdapat penyembahan
dan pengagungan kepada makhluk jin. Dan umumnya apa yang berada di tangan
manusia dari mentera-mentera, al-Thalasim dan jampi-jampian, adalah yang
tidak difahami dalam bahasa Arab, di dalamnya terdapat apa yang berunsur syirik
dengan makhluk jin.
Oleh kerana inilah para
ulama’ Islam melarang jampi-jampian yang tidak difahami maknanya, kerana diduga
kuat ia (mengandungi) unsur syirik, sekalipun jika yang menjampinya tidak
mengetahui bahawa ia adalah kemusyrikan.[
Justeru hendaklah kita waspada dan
hati-hati akan kalimah-kalimah yang digunakan sebagai jampi. Kebanyakan
penjampi membaca jampi-jampian mereka secara pantas dan sembunyi-sembunyi.
Mereka enggan memperdengarkan apa yang mereka bacakan. Jampi-jampi tersebut
kedengaran seolah-olah dalam bahasa Arab atau seolah-olah seperti ayat
al-Qur’an.
Ada juga sesetengah penjampi memulai jampi
mereka dengan ayat Qur‘an yang kita kenali, seperti bacaan Basmalah atau
surah al-Fatiha, tetapi kemudian ia diikuti dengan bacaan yang tidak
dikenali lagi. Ini semua tidak cukup untuk dijadikan kepastian bahawa
keseluruhan jampi-jampian tersebut adalah bersih dari unsur syirik. Malah
kemungkinan besar memulakan jampi-jampian dengan ayat al-Qur’an hanyalah untuk
memberi keyakinan palsu kepada orang bahawa dia sebenarnya berjampi dengan
sesuatu yang bersih dari unsur syirik. Padahal hakikat yang sebenar adalah di
sebaliknya.
aka langkah sepatutnya adalah meminta
daripada penjampi tersebut agar dia memperdengarkan kalimah-kalimah jampinya
satu persatu. Jika dia enggan atau kita masih ragu-ragu, tinggalkanlah penjampi
tersebut sekalipun hati kita berbisik: “Ahh, tak
apa agaknya, pasti OK”. Ini kerana ia melibatkan antara urusan
tauhid dan syirik, syurga dan neraka. Sabda Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam:
Tinggalkan apa yang
meragukan kepada apa yang tidak meragukan (yakni menyakinkan).
Berdasarkan Hadis Ketiga:
Sikap yang terbaik ialah tidak meminta
mahupun mengamalkan apa-apa jampi-jampian kecuali daripada apa yang diajar oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ini kerana sekalipun telah
diusahakan agar jampi-jampian tersebut bebas daripada unsur syirik, kepastian
100% tetap tidak dapat dijamin. Berbeza dengan jampi-jampian yang diajar oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, ia secara pasti 100% bebas
daripada unsur syirik. Malah jampi-jampian daripada Rasulullah adalah jauh
lebih baik kerana ia bersifat menyeluruh, padat dan tepat. Lebih dari itu ia
dapat diamalkan oleh setiap individu tanpa perlu bertandang ke mana-mana tukang
jampi. Jampi-jampian ini banyak disenaraikan dalam buku-buku yang memuatkan
doa-doa serta zikir-zikir Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Hanya
sahaja pastikan hadis-hadis dalam buku tersebut dinyatakan sumbernya dan
dinilai darjatnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan