(ASTRONOMI ISLAM TERSEMBUNYI)
OLEH USTAZ ABDULLAH NAKULA KELANTAN
(GURU KU, AHLI SUFI, DAN TOKOH SEJARAH DUNIA HEBAT
YANG TERSEMBUNYI)
BAHAGIAN 2 : FASAL 1 (E)
AL-JABAL (GUNUNG)
Di antara tiap-tiap satu bumi dan
langit rendah tersebut ada lagi suatu lapisan alam yang perlu disebut di sini,
diistilahkan dengan jabal ertinya gunung. Tentu anda akan merasa sukar hendak
menerima pengertian kata-kata jabal dalam bentuk suatu lapisan alam, kerana
selama ini anda mengetahui bahawa kata-kata ini menunjukkan kepada suatu benda
yang amat besar tersergam tinggi di atas permukaan bumi.
Tetapi, namun demikian kata-kata
dengan pengertian itu perlu di ketengahkan semula kerana ia adalah suatu
kenyataan yang telah lama dilupakan. Kata-kata “AL JABAL” serupa juga dengan
kata-kata AL ARD atau AL SAMA’ tadi,
suatu kata yang relatif, dari menunjukkan “GUNUNG” yang terpacak di muka bumi
sampai kepada LAPISAN ALAM sekarang dan beberapa lapisan alam lagi seperti yang
akan diterangkan.
AL JABAL (gunung) itu biasa disebut
nama penuhnya dengan JABAL AL QAF ertinya ‘GUNUNG QAF’ dan dalam bahasa kita
lebih terkenal dengan’BUKIT QAF’. Bila menyebut nama ini, biasanya orang segera
teringat kepada pergunungan Causcasus yang terletak di sempadan Turki dan
Rusia. Yang dimaksudkan di sini ialah gunung yang diberikan takrifnya oleh
beberapa ulama salaf sebagai berikut:
Ertinya;”Gunung yang meliputi
seluruh bumi”
JABAL AL QAF (Gunung qaf) ini
merupakan suatu wadah
JABAL AL QAF ini merupakan suatu
wadah bulat seperti bola, di dalamnya terletak suautu AL ARD (bumi), jadinya ,
untul SAB’U ARADIN (TUJUH BUMI) terdapat SAB’U JABAL AL QAF atau tujuh Gunung
Qaf dan semuanya terdiri dari permata zamrud hijau.
Tanpa ragu-ragu, inilah JABAL AL QAF
(Gunung Qaf) yang dimaksudkan oleh al Imam al Ghazali dengan kata :
Ertinya: Dan adalah dikatakan bahawa langit rendah jauh lebih putih daripada susu
dan sebenarnya ia kelihatan berwarna hijau kerana hijaunya Gunung Qaf”
Gambaran langit yang kelihatan
berwarna hijau ini adalah salah satu
bukti bahawa langit yang digambarkan itu bukanlah langit di atas kepala kita
sekarang, kerana langit ini kelihatan berwarna biru.
Menimbang kepada akal manusia zaman
purba yang kebanyakan memandang sesuatu dari sikap tabii, maka ulama salaf dan
ahli al-Haq biasanya menggambarkan Jabal Qaf itu mereka menurunkan darjah konsep
bumi dari suatu ilmu alam yang berkembang kepada “planet bumi tempat manusia
tinggal sekarang”, kemudian menggambarkan pula menurut anggapan orang ramai
bahawa planet bumi inikeadaannya “terhampar”
Dari sini mereka memberikan
pengertian bahawa Jabal Qaf itu merupakan suatu banjaran gunung yang
melingkungi beberapa permukaan bumi yang terhampar
sebagai suatu lingkaran. Manakala
langit pula merupakan suatu benda transparensi yang melengkung sebagai AL
QUBBAH (kubah) di antara Jabal Qaf tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan