(ASTRONOMI ISLAM
TERSEMBUNYI)
OLEH USTAZ ABDULLAH NAKULA KELANTAN
(GURU KU, AHLI SUFI, DAN SEJARAWAN DUNIA
HEBAT YANG TERSEMBUNYI)
Menggambarkan konsep asal umat Islam mengenai alam dan
zaman permulaan dan cara mendapatkannya.
1 PENDAHULUAN.
Ada tiga peringkat zaman yang
memberikan tiga corak pendapat yang penting dalam kalangan umat Islam berhubung
dengan bentuk alam yang disebut di dalam kitab suci Al-Quran. Ketiga- tiga
pendapat ini perlu ditinjau sebelum anda melangkah untuk memahami alam menurut
bentuk yang akan dikemukakan dalam buku ini.
Tiga corak pendapat yang penting itu
adalah sebagai berikut:
1 . Pendapat yang dipengaruhi oleh
sikap alami terhadap alam, dalam zaman permulaan.
2. Pendapat yang dipengaruhi oleh
sistem Ptolemy dalam zaman pertengahan.
3. Pendapat yang dipengaruhi oleh
astronomi dan kosmologi moden dalam zaman moden.
Ketiga-tiga pendapat dalam tiga
zaman ini akan dibincangkan secara berasingan dalam bahagian ini sebagai
permulaan kita bincangkan mengenai sikap alami terhadap alam dalam zaman
permulaan itu.
Dua sikap pandangan manusia terhadap
alam, satunya sikap alami dan satu lagi sikap tabii. Sikap tabii adalah suatu
sikap pandangan terhadap alam secara pandangan biasa, tanpa melihat apa yang
ada di sebaliknya. Menyifatkan bumi tempat tinggal kita ini sebagai terhampar
adalah suatu sikap tabii, manakala menyifatkannya sebagai bulat adalah hasil
dari melihat apa yang ada di sebaliknya dan ini dinamakan sikap alami.
2. SIKAP TABI’I DALAM AL-QURAN DAN HADITHs.
Dalam Al-Quran dan hadis memang
terdapat sikap tabii ini dalam pandangan terhadap alam.Bumi terhampar, matahari
berjalan naik dari timur turun ke barat, air hujan turun dari langit,planet-planet
dan bintang-bintang menjadi hiasan yang bergemerlapan di langit, langit tujuh
lapis bersama Arasy di atas sebagai yang terlungkup di atas kepala kita,
manakala bumi tujuh lapis terhampar di bawah tapak kaki kita, adalah di antara
contoh-contoh yang biasa ditemui dalam Al-Quran dan hadis.
Tujuan kedua-duanya memberikan
penerangan dengan cara demikian, nampaknya kerana dengan faktor-faktor penting.
Yang pertama: Menyesuaikan keterangan dengan tingkatan akal manusia umumnya
supaya mudah diterima dan, Yang kedua: Menyesuaikan keterangan dengan lapangan
kehidupan harian manusia, baik orang- orang jahil atau orang-orang terpelajar,
baik pada zaman purba atau pada zaman moden.
Umpama seorang hendak menyatakan
waktu dalam hubungannya dengan matahari, ia berkata:
"Saya keluar dari rumah waktu matahari naik dan
pulang waktu matahari jatuh. "
Tidak ada siapa pun dalam dunia ini
yang berkata demikian:
"Saya keluar dari rumah waktu pusingan bumi
berada pada darjah yang hampir dengan nampaknya seluruh bulatan matahari dan
saya pulang ketika pusingan bumi berada pada darjah yang hampir dengan
lenyapnya seluruh bulatan matahari. "
Kalau anda bercakap demikian, si
pendengar akan pening kepala, anda akan ditertawakan orang, malah oleh ahli
astronomi sendiri. Mengapakah demikian? Ini membuktikan betapa kuatnya pengaruh
sikap tabii dalam pemikiran manusia dalam kehidupan harian. Tanpa mengira zaman
dan tempat. Inilah peluang yang dipergunakan oleh tuhan yang maha mengetahui
dan rasulnya untuk menanamkan agama dalam diri manusia, kerana yang
dipentingkan dalam agama ialah iman, bukan alam. Yang pertama adalah tujuan,
sedangkan yang kedua Cuma alat untuk sampai kepada tujuan itu.
3. MENCAPAI SIKAP ILMI MENERUSI AL- QURAN.
Tidak syak lagi bahawa rasulullah
sallallahu alaihi wassalam mempunyai sikap alami terhadap alam yang jauh lebih
tinggi dan lebih lengkap dari manusia yang lain seluruhnya sejak dari nabi Adam
alaihi salam sampai kepada hari kiamat, mikrajnya ke alam atas sampai kepada
tempat yang tertinggi adalah meyakinkan lagi apa yang telah diketahui selama
ini. Meskipun demikian, bukanlah bererti sekalian orang mukmin dalam zaman
permulaan itu, selain dari rasulullah sallallahu alaihi wassalam mempunyai
sikap tabii dalam pandangan terhadap alam. Berdasarkan sisa-sisa dari kata-kata
ulama salaf berupa fragmen-fragmen yang bertaburan di sana-sini, yang beberapa
daripadanya dipetik dalam buku ini sebagai saksi-saksi untuk memperkuatkan
keterangan kita, membuktikan bahawa mereka mempunyai sikap alami dalam
pandangan terhadap alam. Timbulnya sikap ini, nampaknya bukan sahaja kerana
mereka memahami ayat-ayat Al-Quran dengan fikiran atau mendengar dan memusakai
hadis-hadis dari rasulullah sallallahu alaihi wassalam atau kerana mendengar
dan mempelajari kitab-kitab kuno dari agama-agama sebelum mereka. Malah juga
kerana pengalaman-pengalaman mereka sendiri dan ini tidak syak lagi mereka
dapati menerusi ibadat iaitu amalan-amalan dari ayat-ayat Al-Quran atau
zikir-zikir menurut fatwa-fatwa yang diberikan oleh rasulullah sallallahu
alaihi wassalam dan sahabat-sahabat besarnya.
Di antara yang patut dicatat nama-nama mereka di sini
ialah Abdullah bin Abbas, sepupu rasulullah sallallahu alaihi wassalam yang
terkenal dengan Ibnu Abbas, Abdullah bin Masud, Jabar bin Abdullah Al-Ansari,
Salman Al-Farisi, Abu Hurairah, Abu Zar Al-Ghafari, Abdullah bin Salam, Ka'ab
Al-Ahbar, Mujahid bin Jabir, Thawas bin Kusan Al-Yamani dan Wahab nin Manbah.
Biasanya penulis-penulis sejarah
kebudayaan Islam menghubungkan ilmu mereka yang mendalam dari sebab hubungan
lahir mereka dengan rasulullah sallallahu alaihi wassalam dan sahabat-sahabatnya,
lebih-lebih lagi Abdullah bin Abbas sebagai ahlul bait yang tentu mempunyai
kesempatan yang lebih dari orang lain dalam mendapat maklumat-maklumat. Juga
tokoh-tokoh yang pernah memindahkan Israeliyat 1 ke dalam kebudayaan Islam
seperti Abdullah- bin Salam, Kaab bin Al-Ahbar dan Wahab nin Manbah, biasanya
mereka dihubungkan dengan pengajian mereka dalam kitab-kitab Taurat dan
lain-lainnya kitab purba dari agama-agama Yahudi dan Kristian.
Sesiapa yang pernah mengalami
manfaat ibadah, tentu tidak akan merasa puas hati dengan analisa yang bersifat
kebendaan semata-mata seperti itu, dalam beberapa tulisannya, kehidupan
kerohanian tokoh-tokoh itu biasanya di sebut secara sambil lalu sahaja
seolah-olah tidak ada apa- apa hubungan dengan alam mereka. Sedangkan ilham
suatu cara mendapatkan ilmu menerusi rohani adalah suatu sumber ilmu yang
penting dalam agama. Contoh-contoh kehidupan rohani tokoh-tokoh itu yang dapat
dihubungkan dengan pembukaan-pembukaan alam dapat dicari dalam sisa fakta-fakta
riwayat hidup mereka. Di sini dikemukakan beberapa contoh kehidupan rohani
demikian dalam kalangan beberapa orang tokoh yang dikatakan banyak
memperkenalkan Israeliyat ke dalam kebudayaan Islam, umpamanya Abdullah bin
Abbas dalam hubungan ilmunya dengan pentafsiran Al-Quran disifatkan oleh
murid-muridnya Mujahid bin Jabar demikian:
Ertinya: "Bahawasanya bila ia mentafsirkan
sesuatu, aku melihat nur di atasnya".
Lebih tepat ialah sebagaimana yang
pernah diucapkan oleh sayidina Ali bin Abu Talib: Ertinya: Seolah-olah ia
melihat kepada (alam) ghaib menerusi tabir yang tipis.
Dengan ini bererti sayidina Ali
menganggap kebolehan sepupunya ini bukanlah dari kebolehan yang didapati
menerusi alam biasa, iaitu menerusi banyak pengajian, pembacaan, hafaz dan
keunggulan akal. Juga dua tokoh Israeliyat wang daripada mereka Ibnu Abbas
pernah mengambil fakta-fakta Israeliyat, seorang daripada mereka Abdullah bin
salam, adalah salah seorang dari orang-orang yang diakui oleh rasulullah
sallallahu alaihi wassalam sebagai ahli syurga dan seorang lagi Ka'ab Al-Ahbar
seorang tokoh yang pernah dinyatakan oleh Abdullah bin Zabir sebagai berikut:
Ertinya dongeng Israel seperti yang
tersebut dalam kitab Taurat dan Iain-Iain kitab kuno agama Yahudi, juga
termasuk apa yang tersebut dalam kitab Injil dan Iain-Iain kitab kuno kristian.
Berhubung dengan ini, rasulullah sallallahu alaihi
wassalam pernah bersabda:
ertinya "Perkataan (sesuatu yang bersumber) dari
bani Israel tidak dilarang",
pada tempat lain baginda bersabda pula, ertinya
"kamu jangan mempercayai ahlul kitab dan jangan pula membohongi
mereka". Ertinya: "tidak mengenaiku sesuatu pun dalam pemerintahanku,
melainkan lebih dulu diberitahu kepadaku oleh Ka'ab sebelum terjadinya".
Seterusnya salah seorang dari
At-Tabiun, Wahab bin Manbah (654-732 H) berasal dari keturunan Parsi yang
dianggap sebagai salah seorang dari tokoh-tokoh Israeliyat mempunyai aspek
kehidupan rohani yang mengagumkan sebagaimana yang digambarkan oleh Mutsni bin Al-Sabah:
Ertinya: "Bahawa Wahab hidup selama 20 tahun
tidak pernah berwuduk di antara Isyak dan Subuh".
Tidak perlu ulasan lagi Kuatnya ibadah
orang-orang pada zaman itu yang menyebabkan tingginya darjat makrifat
mereka dengan Allah yang menjadi
kunci untuk terbukanya ilmu-ilmu, adalah faktor terpenting yang mendorong
rasulullah sallallahu alaihi wassalam mengakui mereka sebagai 'umat yang paling
baik' sebagaimana yang digambarkannya dalam beberapa hadis yang di antaranya
berbunyi demikian:
Ertinya: :Sebaik-baik manusia ialah sahabatku yang
mana aku berada dalam kalangan mereka, kemudian barulah mereka yang selepasnya,
kemudian mereka yang selepasnya pula dan yang Iain-lain adalah orang yang
buruk"
Tiga peringkat manusia yang baik
ini, yang pertama ialah sahabat, kemudian tabiun dan kemudian At-Taba' Tabiin.
Menurut hujah Al-Islam Al-Imam Al-Ghazali bahawa ulama peringkat sahabat dan
tabiun itu disamakan ulama salaf 4 atau ulama salafussoleh ertinya ulama rba
yang soleh. Manakala zaman mereka menurut Al-Manawi ialah mulai dari zaman kebangkitan
rasulullah sallallahu alaihi wassalam dalam tahun 610 H hingga selanjutnya 220 tahun
kemudian 5 . Inilah tempoh yang kita maksudkan dengan zam; berhubung dengan
sikap dan pandangan umat Islam terhadap alam.
Berdasarkan bahan-bahan yang telah
dikemukakan di atas, tidaklah ganjil kalau fragmen dari kata-kata mereka yang
dapat ditemui di sana sini membuktikan bahawa mereka mempunyai
Anggapan buruk yang digambarkan oleh
penulis-penulis lama terhadap tokoh-tokoh yang tersebut di atas telah
diberihkan oleh salah seorang dari penulis-penulis moden. Lihat keterangan
Muhammad Hasan Al-Zahabi dalam titisnya, Al-Tafsir Al-Mufsirun (ms 63-201). 3
Hadis dari Daidul Qadir oleh Al-Alamah Al-Manawi (ms 479)
Al-Imam Al-Ghazali dalam risalahnya
'AUamul Awam an llmul Kalam' yang disiarkan dalam suatu himpunan risalahnya
bertajuk Al-Qasurul Awali' (ms 240)
Berhubung dengan generasi manusia
yang tergolong dalam kata-kata Salaf itu tidak begitu selaras pendapat
dalamkalangan ulama, umpamanya Al-Syeikh Ibrahim Al-Baijuri membuat batasan
bahawa yang dikatakan salaf itu ialah orang purba yang terdiri dari anbiya,
sahabat, tabiun dan tabi'in (lihat kitabnya Tuhfat Al-Marid ali Jawaharatul
Tauhid' (ms 125) 5 Al-Alamah Al-Manawi dalam sumber yang sama (ms 478)
sikap alami terhadap alam. Hanya apa
yang mereka katakan ini sebahagiannya tiada dapat dipastikan yang manakah dari
apa yang mereka dapati sendiri dari sebelah hijab dan yang manakah dari pusaka
Israeliyat. Untuk mencari kepastian ini, terserahlah kepada pengkaji- pengkaji
mencari rujukan-rujukan bagi keterangan-keterangan mereka dalam buku-buku kuno agama
Yahudi dan Kristian.
Andainya terdapat keterangan-keterangan
mereka yang sama atau serupa dengan apa yang tersebut dalam buku-buku kuno itu,
masih belum pasti mereka memetiknya, kerana kalau apa yang telah menjadi
Israeliyat itu adalah hasil dari kasyaf rasul-rasul, nabi-nabi dan orang-orang
soleh purba dari bani Israel dan masih belum diubah oleh tangan-tangan
orang-orang yang kemudian, tidaklah menjadi hal kalai didapati sama atau serupa
dengan apa yang dikatakan oleh ulama salafussoleh tersebut, kerana mereka ini
pun menerangkan apa yang dilihat menerusi kasyaf juga, objek adalah sama. Yang
berbeza hanya zaman-zaman bagi kasyaf itu sahaja, persis Kaabah di Mekah yang
dilihat oleh para jemaah haji dalam abad yang ke 10 tidaklah berbeza dari apa
yang dilihat oleh para jemaah haji dalam abad yang ke 20.
Dalam pada itu pun sebahagian lagi
dari keterangan mereka menyebut sumber-sumber pengambilan dari kitab-kitab kuno
agama Yahudi dan Kristian itu dapatlah dipastikan bahawa mereka mengambilnya
dari Israeliyat.
Kerana ulama salafussoleh telah
mempunyai konsep tertentu mengenai alam hasil dari pengalaman sendiri,
menyebabkan mereka lebih produktif dari orang lain dalam menyampaikan
hadis-hadisnya yang dipandang ganjil mengenai asal kejadian alam, sistemnya dan
lain-lainnya, kerana semuanya ini tidaklah ganjil bagi mereka. Tetapi saingan
hadis-hadis yang mereka sampaikan ini kebanyakannya menjadi korban dalam
jentera kaedah-kaedah mustholah hadis yang baru dibuat.
Juga keterangan-keterangan mereka
mengenai alam tersebut, oleh sebab terlalu jauh untuk dicapai oleh akal dan
kadang-kadang mengandungi kata-kata perlambangan yang sukar di analisa,
menyebabkan biasanya dimasukkan orang ke dalam bakul 'khurafat' ertinya
dongeng- dongeng atau lebih enak disebut syazuz ertinya keganjilan serupa
dengan nasib Columbus dalam abad yang ke 15 yang menerangkan kepada orang-orang
Sepanyol tentang adanya dunia lain di seberang lautan Atlantik yang oleh sebab
ini ia dianggap sebagai orang yang tidak waras.
Ternyatalah sekarang bahawa Al-Quran
itu mempunyai dua cara penting untuk memahaminya: Yang pertama - Memahami
dengan akal terhadap ayat-ayat berupa hitam di atas putih dan Yang kedua -
Memahami dengan mengamalkan ayat-ayatnya sebagai suatu ibadat hingga terbuka
hajat yang dinamakan 'kasyaf dan sampailah seseorang itu kepada telaga ilmu
yang asal, lalu fahamlah apa yang ada di sebalik hitam di atas putih itu.
Berdasarkan bukti-buki tadi,
dapatlah dikatakan bahawa dalam zaman permulaan atau zaman ulama salafussoleh,
sikap alami dalam pandangan terhadap alam adalah suatu yang lumrah diketahui
umum. Bagi orang-orang bukan ahli kasyaf pula, menjadi suatu kepercayaan tanpa bantahan
lagi kerana lumrahnya itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan