Tulisan Utsman Nuri Topbaş (ulama Turki)
Peranan Hati
Pada
pandangan Islam, iman adalah pengakuan kebenaran yang dilakukan oleh hati, dan
pernyataan yang diutarakan dengan ucapan. Dalam hal ini, akal tidak menyediakan
tempat bagi terletaknya (reside)iman (dalam
hal ini iman tidak dapat direalisasikan dengan akal), kerana
sesungguhnya hati merupakan pusat berputarnya seluruh perasaan manusia. Hal ini
perlu kita lihat, kerana sesungguhnya imanadalah
sebuah cita rasa yang tinggi, sedangkan akal merupakan medium sebagai
penghantar mencapai keimanan melalui peringkat-peringkatnya yang mengarah ke
sana.Hakikat-hakikat Ilahiah yang diakui dan dibenarkan oleh akal, tetapi tidak
disertai dengan pengakuan yang datang dari hati, tidak akan menghasilkan
keimanan yang hakiki. Selama mana iman tidak bertapak di hati, maka tidak akan
diikuti dengan perbuatan, hasilnya tidak melahirkan perilaku dan tindakan yang
baik. Jika ini terjadi, maka amal perbuatan itu tiada nilainya disisi Allah
s.w.t. Orang yang mengetahui hakikat-hakikat ilahiah tetapi tidak memahami dan
menghayatinya (akibat kelalaian hatinya) dia dianggap sama dengan keldai yang
memikul lembaran-lembaran kitab suci yang tebal.
Allah s.w.t berfirman:
“Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya
Taurat, kemudian mereka tiada memikulnya, adalah seperti keldai yang membawa kitab-kitab
yang tebal. Amatlah buruknya perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah
itu. Dan Allah tiada memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.”
(Q.S. al-Jumu’ah, 5)
Oleh sebab
itu, mengetahui hakikat ilahiah (ma’rifah al-haqa’iq al-ilahiah) bukan hanya
mengumpul
dan menghimpunkan fail hakikat itu di dalam akal kita, tetapi juga dapat
mengungkap rahsia sistem besar dalam kehidupan dan alamsemesta
melalui pemikiran, renungan, dan perbuatan yang diperlukan untuk mencapai
ma’rifat tersebut. Siapapun yang melakukan hal tersebut, maka hatinya akan
dipenuhi dengan sinaran cahaya keimanan.
Suatu hasil
boleh tercapai oleh akal ketika mana memikirkan tentang manusia, alam semesta
dan al-Qur’an yang dianggap sebagai cermin bagi hakikat-hakikat tersebut—seperti
halnya bahan mentah yangdikeluarkan
dari perut bumi. Sedangkan pengolah bahan mentah yang dikeluarkan sehingga
menjadi sesuatu yang berguna dan bernilai tinggi adalah hati. Kerana hati
adalah pusat perenungan, tafakkur, dan perasaan. Tatkala perasaan hati yang
diungkapkan sebagai “gerakhati,
bisikan hati, ilham, dan inspirasi” berpadu dengan dalil-dalil yang dikemukakan
oleh akal fikiran, maka ia akan menghasilkan sebuah pemahaman yang sempurna terhadap
hakikat. Ini seperti proses membuat kembali pecahan-pecahan sebuah pasu seramik
yang hancurberderai
kepada bentuk asalnya.Dengan kata lain, pengamatan yang baik dan sempurna
terhadap kebenaran dan kebaikan akan terjadi apabila akal telah dididik oleh
wahyu; diiringi dengan pengakuan terhadap kekurangan yang dimiliki oleh akal
bagi sesuatu yang tidak dapat dicapai olehnya, juga disertai dengan
penjelajahan (exploration)
Harga sebuah
tafakkur itu ditentukan oleh proses mempertajamkannya melalui pelbagai
pengamatan dan renungan. Dengan maksud, ia memiliki kemampuan untuk bekerja
sesuai dengan arahan hati dan fikiran, dalam keseimbangan yang sempurna. Jika
manusia hanya mementingkan akal dan fikiran sahaja mungkin dia menjadi manusia
duniawi yang baik, iaitu manusia pragmatic (pencari keuntungan). Namun jika dia
ingin menjadi mukmin yang sempurna, maka diaharus
melatih hatinya punca atau pusat kesedaran dan perasaan beriringan dengan
pendidikan rohaniah. Jadi, hati harus menjadi pembimbing bagi akal kerana ia
adalah pusat yang mengarahkan akal untuk berfikir. Sementara berfikir itu
diarahkan oleh akal untukmenuju
mencapai kehendak.
Boleh
dikatakan bahawa sebab asas bagi munculnya perbuatan-perbuatan yang didasari oleh
kehendak adalah hati yang merupakan tempat kesedaran itu berdiri tetap dan
kukuh. Dari sudut ini, maka menempatkan dan memantapkan hati dalam bingkai
perintah-per
intah Allah
adalah hal yang paling penting dibanding anggota tubuh yang
lain. Ini
kerana, pemikiran rasional (rational) dalam mengendalikan kehendak syahwat,
ditambah pula tanpa bimbingan daripada hati yang sihat apatah lagi dihinggapi
penyakit-penyakit hati seperti ujub,tertipu dan
sombong – akan membuat pemikiran seseorang itu menyimpang dan membawanya ke
arah kesesatan dan kebinasaan.Maulana
Jalaluddin Rumi berkata:“Sekiranya syaitan tidak menjunjung tinggi akal fikirannya
semata-mata, sudah tentu dia tidak akanmenjatuhkan
martabatnya ke dalam kondisi atau kedudukan yang dia alami sekarang ini.”Ertinya,
akal tidak berguna dan tidak bernilaidengan
sendirinya.
Akal harus dikendalikan dengan bijak. Kesedaran rohaniah dalam hati
mesti dimatangkan dan disempurnakan demi mewujudkan akal yang benar-benar
lurus.Singkatnya, setiap tafakkur yang hakiki bermula dari suatu titik di mana
ada akal yang bersinar dengan cahaya wahyu dan hati yang matang secara
spiritual.
Dan ketika
kami menggunakan konsep tafakkur, maka yang kami maksud adalah bentuk tafakkur
yang sah, iaitu tafakkur yang dibimbing dan dibekali dengan hakikat-hakikat
Ilahi, serta dikukuhkan oleh renungan dan penghayatan hati.Menurut erti kata
lain, tafakkur adalah bermaksud mendalami dan menyelami sesuatu untuk mengambil pengajaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan