(ASTRONOMI ISLAM TERSEMBUNYI)
OLEH USTAZ ABDULLAH NAKULA KELANTAN
(GURU KU, AHLI SUFI, DAN TOKOH SEJARAH DUNIA HEBAT
YANG TERSEMBUNYI)
PENGARUH ASTRONOMI DAN KOSMOLOGI MODEN DALAM ZAMAN
MODEN
1. PENEMUAN-PENEMUAN YANG MENGKAGUMKAN.
Kacau bilau mengenai konsep alam
dalam kalangan sebahagian terbesar dari umat Islam dalam zaman pertengahan tadi
memberi peluang bagi masuknya pengaruh astronomi dan kosmologi moden dari
Eropah yang kelihatan pada lahirnya jauh lebih unggul daripada konsep yang
samar- samar itu, lebih sesuai dengan akal dan lebih bersifat alami.
Nicholas Copernicus (1473-1543 Masihi)
dari Poland menyiarkan pendapatnya dalam karangan yang dikeluarkan dalam tahun
1543, tidak lama sebelum ia menutup matanya, bahawa bumi itu bukanlah tetap
sebagai pusat alam, bahkan sebenarnya ia merupakan salah sebuah dari planet
yang mengelilingi matahari. Maka kian bertambah lagi sikap alami manusia dalam
pandangan terhadap alam menerusi akal. Pendapat baru ini telah menggegarkan
dunia Kristian dan di Eropah yang menganggap Sistem Ptolemy tadi sebagai sesuai
dengan ajaran gereja.
Menurut Sistem Copernicus bahawa
matahari terletak di tengah-tengah manakala planet-planet beredar
mengelilinginya. Utarid beredar pada falak pertama, Zuhrah beredar pada falak
yang kedua bumi beredar pada falak yang ketiga, manakala bulan beredar
mengelilingi bumi. Marikh beredar pada falak yang keempat, Musytari beredar
pada falak yang kelima, Zuhal beredar pada falak yang keenam dan di atas sekali
terletak bintang-bintang tetap kerana sistem ini berpusatkan matahari, ia
digelar Heliocentric System, ertinya sistem berpusatkan matahari dan kemudian
digelar Solar System ertinya Sistem
Matahari.
Meskipun Copernicus telah menemui
Sistem Matahari, tetapi penemuannya itu hanya hipotesis sahaja. Astronomi moden
sebenarnya bermula sejak zaman Galileo Galilei (1564-1642 Masihi) dari Itali
yang telah mereka suatu teleskop dalam tahun 1609 dan mempergunakannya untuk
melihat benda-benda ke langit. Menerusi alat ini ia dapat melihat betapa
benarnya hipotesis Copernicus itu. Di sekitar planet Musytari ia melihat empat
bulan yang mengelilinginya, suatu hajat yang terang bahawa bumi kita dengan
sebuah bulannya, tidak mungkin menjadi suatu
benda ke langit yang penting. Ia
melihat juga tingkatan cahaya permulaan planet Zuhrah yang serupa dengan bulan
dan ini adalah fakta-fakta yang tiada dapat dihuraikan oleh Sistem Ptolemy.
Juga Galileo mengarahkan teleskopnya kepada matahari dan ternyata bahawa benda
ke langit yang disangka bersih itu sebenarnya berbintik-bintik. Bintik-bintik
ini bergerak dari sebelah ke sebelah yang membuktikan matahari pun berpusing
pada sumbunya sendiri. Oleh sebab kajian {observation) ini, Galileo menjadi
penganut teori Copernicus yang bersemangat yang menyebabkan ia dipaksa oleh
pihak gereja Kristian supaya membuat penafian di depan umum
mengenai teori-teori astronominya.
Di sebelah utara pula, Johann Kepler
(1571-1630 Masihi) dari German melakukan kajian (observation) terhadap
benda-benda ke langit dan ia mendapati bahawa suatu planet itu tidaklah
berjalan dalam bentuk falak yang sebulatnya, malah berjalan dalam bentuk bulat
panjang atau bujur. Ini adalah yang pertama dari tiga hukum Kepler.
Yang kedua, bahawa planet itu dalam
apakah bujurnya, bergerak lebih cepat bila berdekatan dengan matahari
dibandingkan dengan bila ia berada jauh daripadanya.
Yang ketiga, bahawa di sana terdapat
hubungan matematik yang tertentu di antara semua jarak planet dari matahari dan
waktu-waktu planet ini menyempurnakan pusingannya atas falaknya.
Di England, seorang ahlu fizik,
Isaac Newton (1642-1727) menemui Hukum Graviti Alam. Andainya suatu benda di
bumi jatuh ke arah permukaannya kerana ditarik oleh bumi, maka begitu juga
benda-benda ke langit adalah menarik antara satu sama lain. Yang menyebabkan
benda-benda ini kekal berada di dalam falaknya ialah di sekeliling bumi dan seterusnya
ia menyatakan bahawa oleh sebab tarikan bulan terhadap permukaan bumi
menimbulkan pasang surut air laut.
Idea-idea Newton ini bertebar ke
seluruh dunia. Dua planet yang tiada kelihatan pada zaman dahulu, Neptun dan
Pluto di kira sebagai wujud menerusi prinsip Newton dan akhirnya ditemui dengan
sebenar-benarnya. Yang pertama dalam tahun 1846 dan yang kedua dalam tahun
1930.
Di samping ini ada lagi beberapa
penemuan yang penting dalam sains disebabkan oleh hasrat untuk menyelesaikan
masalah-masalah dalam astronomi.
Seorang kawan Newton bernama Edmund
Halley (1656-1742) membuat kajian terhadap comets atau bintang berekor dalam
tahun 1718. Ia membandingkan letak bintang-bintang pada zamannya dengan apa
yang telah dinyatakan oleh ahli astronomi Greek tua Hipparchus kira-kira tahun
170 Sebelum Masihi. Ia dapati bahawa letak beberapa bintang yang dianggap
tetap, adalah ternyata berubah. Dengan ini diketahui bahawa bintang-bintang itu
sebenarnya bergerak, dan
andainya beberapa buah bintang
bergerak, adalah logik untuk diperkatakan bahawa bintang- bintang yang lain
termasuk matahari juga bergerak. Oleh sebab ini, matahari tidak lagi dianggap
sebagai pusat alam, malah ia mengambil tempat sebagai bintang biasa sahaja di
antara berjuta bintang.
Seorang ahli astronomi pada zaman
kemudian, Willian Herschel (1738-1822) sewaktu meneropong dengan teleskopnya ke
arah bintang-bintang dalam tahun 1781 dengan tidak disangka-sangka telah
menemui sebuah planet baru yang belum pernah dijumpai orang, digelari Uranus. Tetapi
jasanya yang terpenting ialah penemuan galaksi kita yang merupakan suatu
kumpulan bintang-bintang yang amat banyak. Ia meletakkan matahari pada
tengah-tengah galaksi itu. Meskipun demikian, pendapatnya ini didapati salah
kerana matahari itu sebenarnya terletak ke arah sebelah tepi. Juga ia telah
menemui galaksi-galaksi lain yang dinamakan Pulau
Alam (Island Universes).
Dengan secara ringkas diterangkan di
sini bahawa sejak zaman Herschel itu, pengetahuan mengenali galaksi kita dan
Iain-lain galaksi telah amat jauh majunya. Orang dapat mengetahui bahawa
galaksi kita terdiri kira-kira 100,000,000,000 bintang-bintang yang berpusing
mengelilingi suatu pusat seperti roda. Matahari kita bergerak mengelilingi
pusat Sistem Galaksi ini selama kira-kira 225,000,000 tahun untuk mencukupi
satu pusingan. Juga galaksi-galaksi lain yang mempunyai bintang-bintang
kira-kira sebanyak itu juga adalah berpusing mengelilingi pusat masing-masing.
Galaksi ini yang terdiri dari berbagai-bagai jenis dan terbahagi kepada
beberapa kumpulan, adalah dikira
berjumlah kira-kira 10,000,000,000 buah hingga waktu ini .
Jarak di antara satu bintang dan
satu bintang dalam suatu galaksi itu juga jarak antara satu galaksi dan satu
galaksi yang lain tidak lagi dikira dengan batu tetapi adalah dikira dengan
tahun cahaya. Dalam 1 saat cahaya berjalan sederas 186000 batu, cubalah anda
kira berapa batukah cahaya berjalan dalam masa setahun? Jarak antara matahari
sebagai suatu bintang dengan bintang yang paling dekat adalah sejauh 4 l A tahun
cahaya. Jarak antara bumi kita dan galaksi yang paling dekat adalah sejauh
850000 tahun cahaya, manakala galaksi yang paling jauh tidak
kurang dari 5,000,000,000 tahun
cahaya, ditambah lagi dengan kemungkinan adanya galaksi yang lebih jauh, tetapi
tidak lebih daripada kemungkinan pencapaian pancaindera manusia sejauh
13,000,000,000 tahun cahaya. Ya! Sungguh mengagumkan pengetahuan manusia
mengenai alam dalam abad yang ke 20 ini.
2. BENTUK ALAM, KEJADIAN DAN NASIBNYA
Alam yang begitu sekali besarnya itu,
bagaimanakah bentuknya secara keseluruhan? Dalam tahun 1916, Albert Einstein
(1879-1955) mengeluarkan teorinya 15 bahawa alam ini yang terdiri dari empat
dimensi 16 , adalah berbentuk bulat {sphere) seperti bola. Permukaannya yang
terdiri dari galaksi yang banyak itu seperti gelembung sabun dengan kerutan di
atas permukaannya.
Oleh sebab bulatannya, alam itu
dapat diukur, oleh itu ia adalah terbatas (finite). Juga kerana titik, kemudian
sampai kepada titik ini semula, dan begitulah seterusnya tanpa berhenti, sebab
ini ia adalah tidak berakhir (unbounded). Jadinya, menurut Einstein, bahawa
alam yang bulat itu adalah terbatas dan tidak berakhir (finite and unbounded).
Teori Einstein itu berasaskan atas
pandangan terhadap alam sebagai dalam keadaan statik. Dalam tahun 1929 suatu
perkembangan penting telah terjadi. Edwin Hubble (1889-1953) dari Amerika
mengisytiharkan bahawa berasakan saksi-saksi percubaan, ternyata bahawa galaksi
itu dengan cepatnya meninggalkan kita. Ini dapat ditafsirkan bahawa alam kita
adalah dalam keadaan mengembang dengan amat cepatnya. Beberapa teori telah
timbul untuk menggambarkan bentuk alam atas asas alam yang mengembang
(expanding universe) itu. Nampaknya yang banyak
Jumlah galaksi ini adalah menurut
keterangan Robert Jastrow dalam bukunya Red Giant and White Dwarfs, nakhah yang
telah diperbaiki dari cetakan tahun 1969 ms 19. Teori ini terkandung dalam
General Theory of Relativity yang dikeluarkan dalam tahun yang tersebut di
atas.
Empat dimensi ini ialah tiga untuk
ruang: panjang, lebar dan dalam, dan satu lagi ialah zaman. Bentuk alam adalah
hasil dari alam tiga dimensi untuk ruang itu yang dikemukakan secara hipotesis.
diterima orang ialah Big Bang Theory, ertinya teori letupan besar yang
menyatakan bahawa galaksi itu berkembang akibat dari hembusan suatu letupan
besar waktu mula terjadi dulu.
Dengan keadaan ini, alam itu sebagai
suatu keseluruhan adalah berbentuk bulat dan
mengembang seperti suatu belon getah
yang ditiupkan angin ke dalamnya. Kalau pada permukaan belon itu dibuat
titik-titik yang sama jauh kedudukannya, kemudian setelah dihembuskan angin ke
dalamnya, titik-titik itu makin menjauhi antara satu sama lain, serupalah
dengan galaksi-galaksi yang meninggalkan oleh yang satu akan yang lain, setelah
dihembus oleh letupan besar ini. meninggal oleh yang satu akan yang lain ketika
belon mengembang dari sebab hembusan angin ke dalamnya. Titik di tengah itu
menggambarkan galaksi kita yang bukan sahaja ia ditinggalkan,
tetapi juga ia meninggalkan galaksi
yang lain.
Sekarang timbul pertanyaan: Apakah
galaksi itu mengembang terus menerus atau tidak? Kalau mengembang
terus-menerus, galaksi-galaksi itu akan menuju kepada matlamat yang tiada
hadnya. Tetapi , pendapat yang banyak diterima sekarang, bahawa alam itu bukanlah
berkembang terus menerus, oleh sebab adanya graviti alam, maka bila sampai
masanya, galaksi- galaksi itu akan turun semula menuju kepada pusatnya dan
kemudian mengembang kembali.
Begitulah alam mengembang dan
menguncup sebagai denyutan jantung. Sebab itu pendapat ini digelar Pulasting
Universe Theory ertinya Teori Alam Yang Berdenyut.
3. KEKELIRUAN UMAT ISLAM
Umat Islam berdepan dengan suatu
cabaran baru dari barat mengenai alam. Cabaran yang berlainan sekali dari
permulaan zaman pertengahan dulu. Penemuan baru sejak zaman Copernicus sampai
kepada zaman Herschel yang telah menggegarkan Eropah itu, turut menggegarkan
pula masyarakat Islam timur tengah. Umat Islam mulai merasa betapa pentingnya
mengubahkan konsep lama mereka mengenai alam. Ayat Al-Quran berhubung dengan
alam ini memang banyak dan nampaknya boleh ditarik semacam getah untuk
disesuaikan dengan apa sahaja konsep yang baru datang dan sesuai dengan akal.
Dalam bahagian akhir dari abad yang ke 19, pentafsiran ayat-ayat Al-Quran
secara moden sains termasuk mengenai astronomi telah dimulai. Di antara
kitab-kitab yang paling penting dalam peringkat zaman ini ialah "Kasyaful
Asrar An-Nuraniah oleh Muhammad bin
Ahmad Al-Iskandarani yang dikeluarkan dalam tahun 1297 Hijrah (1891 Masihi) .
Berdasarkan astronomi moden, umat
Islam mendapati tidak ada langit tujuh lapis yang dikatakan oleh ulama purba
sebagai terletak pada tujuh lapis falak, walaupun dalam bentuk lut sinar
(syafaf), yang ada hanya graviti alam yang menyebabkan planet-planet beredar di
sekitar matahari itu dalam ruang angkasa yang luas. Juga harapan bertemu dengan
langit sebagai kubah yang terlungkup di atas kepala sebagaimana menurut zahir
hadis adalah mengecewakan sekali kerana ahli-ahli astronomi Eropah yang telah
meneropong jauh ke dalam ruang angkasa, ke
sebelah sana bintang-bintang dan
galaksi, lebih jauh daripada 500 tahun perjalanan di antara bumi dan langit 18
belum menemui langit yang diharapkan. Malah Kursi dan Arasy yang sepatutnya
telah dilihat oleh teleskop itu ialah benda-benda ke langit iaitu bulan,
matahari, planet dan bulan masing-masing, bintang berekor, bintang, galaksi dan
Iain-lain. Di sini umat Islam mulai terpedaya, mereka membuat peninjauan
kembali tentang erti kata- itu dalam bahasa bererti ertinya tiap-tiap yang di
atas kamu atau sebagaimana menurut Al- Raghab Al-Asfahani ertinya langit bagi tiap-tiap suatu ialah apa
yang di atasnya. Jadinya, tidak ada lagi apa yang di atas kepala kita yang
tinggal di atas permukaan bumi
Berpandukan keterangan Muhammad Hussein Az-Zahabi dalam thesisnya
'Tafsir Wal Mufsarun' Jilid 3 ms 163- 164. Buku Kasyful Asrar An-Nuraniah itu
masih ada hingga sekarang dalam simpanan perpustakaan Majlis Agama Islam dan
Adat Istiadat Melayu Kelantan terdiri dari tiga jilid. Yang membicarakan
tentang astronomi terdapat dalam jilid yang kedua.
Ini berdasarkan beberapa hadis yang
menggambarkan jarak di antara bumi dan langit adalah sejauh 500 tahun
perjalanan. Tetapi tahun manakah yang menjadi ukuran di sini? Akan diterangkan
dalam bahagian yang kedua akan datang. yang bulat ini, selain daripada
benda-benda ke langit tadi yang disebut dengan "" atau dalam bahasa
Inggeris disebut heavenly bodies atau celestial bodies. Dengan ini, benda-benda
ke langit telah diterima oleh umat Islam sebagai langit-langit yang sebenar.
Akibat dari ini, tafsiran ulama
Islam tentang langit tujuh lapis dalam peringkat zaman yang mula-mula hingga
sekitar tahun 1930 adalah tertumpu pada tujuh planet yang mengelilingi
matahari. Ya! Sekarang planet itu sendiri ialah langit-langit, bukan berada
pada langit-langit. Seperti tafsir ahli Al-Haq dulu. Tafsiran yang
berkeluk-keluk pun diadakanlah untuk memperjelaskan gambaran itu. Ada yang
membuat alasan bahawa planet itu sebenarnya ada tujuh tetapi ketika Al-Quran
diturunkan, dua daripadanya Uranus dan Neptun masih belum ditemui, oleh itu orang pada zaman dahulu
memasukkan bulan dan matahari ke dalam kumpulan planet bersama lima planet yang
telah diketahui, jadinya semua planet itu berjumlah tujuh buah.
Oleh itu yang dimaksudkan oleh
Al-Quran dengan tujuh lapis langit itu ialah tujuh planet yang mempunyai tujuh
lapisan falak, iaitu lima yang telah diketahui sejak zaman purba" Utarid,
Zuhrah, Marikh, Musytari dan Zuhal, dan dua lagi yang baru ditemui, Uranus dan
Neptun.
Meskipun bumi termasuk dalam
kumpulan planet, tetapi ia dikecualikan kerana yang dikatakan langit-langit itu
ialah benda yang di atas bumi.
Planet yang tujuh buah itulah langit
tujuh lapisan yang dinaiki oleh rasulullah sallallahu alaihi wassalam pada
malam Israk dan Mikraj.
Bila sebuah planet lagi ditemui
dalam tahun 1930, yang dinamakan Pluto, maka konsep penulisan Islam itu menjadi
kacau . Tetapi kemudian dengan senang mereka menyelamatkan diri dengan berteduh
di bawah suatu kaedah dalam usul fikah 'Al-Adada La Mafhum lahu' ertinya
bilangan tidak ada mafhum baginya. Maksudnya tiap-tiap bilangan yang tertentu
dalam agama tidaklah memberikan
pengertian wang terbatas setakat agak bilangan itu. Malah memberikan pengertian
banyak. Jadinya apa yang difirmankan Allah subhanahu Wa Taala bahawa langit itu
mempunyai tujuh lapis sebenarnya mempunyai banyak lapis .
Perubahan pengertian itu membawa
kepada berkembangnya suatu pengertian baru dalam kalangan penulis-penulis moden
Islam mengenai langit dalam zaman yang terakhir ini. Sebagai contohnya, kita
petik suatu takrif yang diberikan oleh Doktor Muhammad Jamal Ad-Din Al- Fandi,
pengetua bahagian astronomi di Universiti Kaherah:
"Apabila kita menganggap bahawa
langit itu adalah nama bagi apa yang ada di atas kita, jadinya tidak syak lagi
ialah seluruh alam yang berada si sekitar kita bermula dari angkasa si sekitar
bumi, dituruti oleh seluruh planet, matahari, bintang-bintang di angkasa dalam
galaksi kita dan galaksi-galaksi lain seterusnya. Inilah dia as-sama'
(langit)".
Seterusnya ia berkata lagi:
"Sesungguhnya Allah telah membina dan mengangkatkan langit dan menjadikan
tiap-tiap jirim (benda) padanya sebagai batu-bata dari sebuah binaan yang
tinggi, dan ia mengangkat pula ajram (benda-benda) ini seluruhnya setengah di
atas setengah yang lain menerusi kekuatan menolak pusat (centrifugal force)
juga diikat di antara satu sama lain ketika itu juga oleh graviti alam. Maka
graviti dan kekuatan menolak pusat yang melahirkan pusingan
dalam perjalanan serupa bulatan
(semi-circular) atau bujur. Adalah seumpama tiang-tiang yang berdiri dengan sebenar-benarnya.
26 Keterangan ini adalah sebagai tafsiran bagi ayat-ayat Al- Quran:
Ertinya: dan langit kami jadikan sebagai binaan
(Al-Baqarah: 22).
Ertinya: Dan Langit itu ia mengangkat dan ia adakan
neraca (Ar-Rahman: 7)
Ertinya: Allah yang mengangkat langit-langit dengan
tidak bertiang yang kamu dapat melihatnya.
(Ar-Ra'd: 2)
Ada pula suatu ayat Al-Quran yang
dikatakan menjadi bukti bagi mengembangnya seluruh alam. Ayat ini berbunyi
demikian:
Ertinya: Dan langit itu kami dirikan dia dengan kekuasaan
kami, dan sesungguhnya kamilah yang meluaskannya (Az-Zariayat: 47)
Dengan ini bererti konsep bagi kaum
terpelajar Islam sekarang sama dengan konsep alam yang mengembang menurut
pendapat yang paling akhir dalam kosmologi. 27
4. SAMARNYA GAMBARAN AL KURSI DAN AL-ARSY
Kalau begitulah konspe langit,
jadinya seluruh alam syahadah yang kelihatan ini selain dari bumi adalah langit
semuanya. Tujuj lapis langit telah dileburkan ke dalamnya tidak ada tempat lagi
dalam alam itu untuk kursi dan Arasy. Kalau galaksi yang terletak beratus juta
tahun, kemudian ribuan juta tahun perjalanan cahaya jauhnya dari kita masih
kelihatan lagi oleh teleskop, tidak ada sebab kalai Arasy yang letaknya Cuma
50000 tahun perjalanan sahaja ke atas langit bumi yang ketujuh (lihat muka 26)
tidak kelihatan dalam teleskop itu, lebih-lebih lagi Kursi yang lebih rendah
daripada Arasy.
Sekarang kedua-dua benda ini pula
yang menjadi tanda tanya umat
Islam. Kalau langit dapat dilihat
dengan mata kasar atau menerusi alat-alat iaitu benda ke langit atau
Al-Ijiramul Samawiyah, bagaimana pula Kursi dan Arasy? Apakah keduanya
merupakan makhluk berjisim? Atau makhluk rohaniah? Atau merupakan pengertian
dalam alam ma'ani? Atau lambang yang tidak ada pada kaitan? Atau Iain-lain?
Sekali lagi kaum pelajar Islam mengadakan peninjauan kembali, mereka mencari
pula dua kata-kata itu dalam bidang bahasa, apa kata kamus tua itu dan apa kata
mufradat ini. Apa kata tafsir itu dan apa kata mustholahat
ini , serupa juga dengan cara mereka
mencari pengertian langit tadi, tidak dicarinya dalam agama menurut metode yang
telah dilakukan oleh ulama salafussoleh atau ahli al-Haq pada zaman-zaman
kemudian. Anda tentu dapat mengagak apakah hasil yang akan didapati mereka dari
cara itu, maklum sahaja bahasa, pengertian kata-kata yang popular dalam
kalangan orang ramai. Termasuk pengertian di dalam kepala orang-orang jahil
yang merupakan golongan terbesar dalam masyarakat. Sungguhpun Al-Quran
diturunkan menerusi suatu bahasa supaya pemakai bahasa itu mengerti, tetapi
pengertian orang ramai terhadap satu-satu kata istilah adalah
Penyesuaian antara ajaran Islam dan
astronomi dan kosmologi moden ini, anda akan temui hampir di mana- mana sahaja
sekarang dalam buku-buku dan berkala-kala, dalam bahasa Arab, Inggeris, Urdu,
Indonesia, Malaysia dan Iain-Iain. Suatu kejadian yang paling lengkap pernah
dikeluarkan mengenai ini tertulis dalam buku Tafsir Alami Li Ayat Al-Kawaniah
Fi Al-Quran oleh Hafni Ahmad, keluaran Darul Maaruf, Mesir, (tidak ada tarikh)
terdiri dari 454 muka suarat. Meskipun penulis Islam yang paling akhir telah
menyampingkan teori tujuh lapis langit ialah tujuh buah planet itu dan
menegaskan bahawa langit yang sebenar ialah seluruh alam yang berada di sekitar
bumi, tetapi teori ini masih dianuti orang seperti H. Moenawar Chalil dalam
bukunya Peristiwa Israk Mikraj, Penerbit Bulan Bintang, Jakarta Cetakan yang
pertama dalam tahun 1960 dan yang kedua dalam tahun 1965.
Salah seorang penulis Islam yang
terkenal, Nazwar Syamsu mengusulkan bahawa 9 buah planet yang telah ditemui
sekarang terbahagi dua. Yang pertama tujuh planet yang falaknya di luar dari
falak bumi Marikh, Zuhal, Musytari, Uranus, Neptun, Pluto dan sebuah lagi
planet yang katanya masih belum ditemui orang dinamakan Muntaha (dari sidrarul
muntaha). Semua planet ini merupakan tujuh langit dan yang kedua, dua planet
yang terletak dalam falak bumi iaitu Zuhrah dan Utarid dianggapnya sebagai
terletak di bawah bumi. Di samping ini ada sebuah planet yang telah binasa
katanya. Jadi, semuanya ada 11 buah planet sebagaimana dalam mimpi Nabi Yusuf
Alaihi Salam. Dari planet Muntaha itu turunnya Nabi Adam Alaihi Salam ke bumi
dan ke langit Zuhrah, naiknya Nabi Isa alaihi salam. Lihat
bukunya Isa Al-masih di Venus
keluaran Pustaka Saadiah, Padang Panjang, Sumatera Indonesia cetakan tahun 1969.
Tentang bagaimana cara kaum
terpelajar mencari konsep Kursi dan Arasy, sebagai contoh, lihat dalam buku
Peristiwa Israk dan Mikraj muka surat 70-71. Juga dalam buku Tafsir Alami Li
Ayat AI-kawaniahFi Al-Quran muka surat 128-129
relatif. Yang jahil tidak sama
pengertian dengan yang alim, yang tidak diberi penerangan lanjut oleh
rasulullah sallallahu alaihi wassalam tidak sama pengertian dengan yang telah
diberi penerangan lanjut, yang renggang dari Allah dan rasulNya, tidak sama
pengertian dengan yang rapat dengan Allah dan rasulnya. Hasil dari peninjauan
kembali itu, bukan menambahkan jelasnya perkara, bahkan sebaliknya menyebabkan
generasi baru dalam Islam termasuk penulis buku ini sendiri bertambah ragu dan
samar-samar.
5. UMAT ISLAM MAKIN MENYELEWENG
Kerana gagalnya ulama moden Islam
mencari penyesuaian antara sistem alam yang tersebut dalam Al-Quran dan sistem alam menurut
astronomi dan kosmologi yang bersifat kebendaan itu, dengan secara tidak sedar,
sebagaimana yang saya nampak ada kaum pelajar Islam mendapatkan kombinasinya
dalam apa yang dinamakan Alam Al-Atsir ertinya alam gas (ether) menerusi ilmu
spiritisme, sejenis ilmu untuk berhubung dengan apa yang dikatakan mereka roh
orang-orang mati. Menerusi keterangan dari roh-roh ini yang menjelma pada
perantara atau wasita' atau
mediums. Mereka dapat mengetahui
bahawa alam atsir ini terdiri dari tujuh lapisan atau tujuh mustawi atau tujuh
permukaan (planes) yang mengelilingi bumi selapis demi selapis secara menyilang
(interpenetrate) antara satu sama lain. Lapisan yang paling bawah berada pada
bahagian permukaan bumi ini. Tiap-tiap lapisan itu berbeza antara satu sama
lain menurut getaran gas. Seterusnya
dikatakan pada permukaan tiap-tiap lapisan itu terdapat suatu alam dari
makhluk-makhluk yang terjadi dari gas serupa dengan alam yang kita lihat di
atas dunia ini.
Tiap-tiap permukaan itu merupakan
bumi bagi penduduknya. Bila melihat fakta ini, seorang penulis Islam yang
popular sekarang, Abdul Razak Naufal dari Mesir menyatakan dengan tegas:
"Tidakkah ini yang dikatakan tujuh alam dengan
langitnya dan buminya seperti yang disebut jelas dalam Al-Quran; Ertinya: Allah yang menjadikan tujuh langit
dan seperti itu juga dari bumi menurut perintah (Allah) di antaranya supaya
kamu ketahui bahawa Allah itu berkuasa atas tiap-tiap suatu, dan bahawasanya
Allah meliputi tiap-tiap suatu dengan ilmuNya. (At-Thalaq: 12)
Seterusnya ia menjelaskan bahawa
berlapisnya langit-langit dan bumi-bumi itu secara bersilang antara satu sama
lain merupakan jalan untuk pendakian roh dari bawah ke atas sebagaimana kata
ilmu spiritisme moden dan ini adalah tafsiran yang sesuai sekali dengan nas-nas
ayat-ayat Al- Quran seperti salah satu daripadanya berbunyi: :Tidakkah kamu
fikirkan bagaimana Allah menjadikan tujuh langit berlapis-lapis.
Disingkatkan dari buku Hayat
Al-Akhri oleh Abdul Razak naufal, ms 126-127. Penulis ini yang banyak
menghasilkan karangan mengenai agama yang disesuaikan dengan sains adalah salah
seorang dari tokoh penulis
Berdasarkan ilmu spiritisme itu
juga, seorang penulis yang lain Doktor Ali Abdul jalil Radhi menyatakan bahawa
langit-langit dalam alam Atsir itulah tempat mikrajnya Nabi Muhammad sallallahu
alaihi wassalam kerana ilmu atsir itu bukan dari alam fizik yang bersifat
kebendaan, maka mikraj ini tentulah tidak terjadi dengan roh dan jasad, tetapi
adalah semata-mata dengan roh. 30
6. ALAM AKHIRAT YANG SAMAR-SAMAR
Tidak diketahui bagaimana kaum
terpelajar Islam yang bersifat kebendaan dalam pemikiran mereka tadi
mentafsirkan alam akhirat menurut astronomi dan kosmologi, tetapi kaum
terpelajar Islam yang bersifat rohani dalam pemikiran mereka di atas mempunyai
tafsiran sendiri mengenai alam akhirat itu. Abdul Razak Naufal menyatakan
seterusnya bahawa, tujuh lapis langit dan bumi dalam alam atsir itulah alam
akhirat, tempat kembalinya roh-roh orang yang mati dan di situlah juga terdapat
neraka dan syurga sebagaimana yang digambarkan oleh roh-roh orang yang
mati tadi menerusi perantara. Inilah
alam hakiki bagi manusia yang telah berpindah kesan, meskipun ia merupakan alam
ghaib bagi manusia yang masih hidup di dunia. Tetapi setelah ia berpindah oleh
manusia, seperti firman tuhan:
Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sebenarnya maut
Yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu;
kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang mengetahui Segala Yang ghaib
dan Yang nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa Yang kamu telah lakukan
(serta membalasnya)". (Al-Jumaah: 8)
Dalam ayat ini dan Iain-lain ayat
yang menyebut alam ghaib dan syahadah, adalah didahulukan ghaib kemudian baru
disebut syahadah. Juga dalam ayat ini disebut maut sebagai jalan perpindahan
manusia kepada alam yang bermulanya ghaib kemudian menjadi masyhud (dapat di saksi).
Tidak diketahui bagaimana tafsiran
kepercayaan baru ini mengenai hari kebangkitan di mana manusia sebagai roh dan
jasad terjadi semula dan melalui kehidupan yang lama di bumi mahsyar hingga
dimasukkan ke dalam neraka dan syurga. Nampaknya pada mereka tidak ada berbeza
antara neraka dan syurga dalam kehidupan barzakh dan neraka dan syurga dalam
alam akhirat.
Serupa dengan kaum terpelajar Islam
yang bersifat kebendaan dalam pemikiran mereka tadi mencari langit, kursi dan
Arasy dengan cara mengekor pendapat dan metode orang-orang terpelajar barat.
Maka ahli-ahli terpelajar Islam yang bersifat rohani dalam pemikiran mereka
pula menuruti jalan yang sama, yang berbeza hanya dalam lapangan. Mereka tidak
mencari alam ghaib itu dalam agama anutan mereka sendiri, agama Islam, menurut
metode ahli al-Haq. Mereka percaya pada metode manusia-manusia yang tiada
pernah mengucap dua kalimah syahadah dan mengambil pengakuan dari makhluk halus
yang menjelma pada diri mereka
mengenai alam ghaib untuk
disesuaikan dengan ayat Al-Quran yang maha suci. Kalau berhubung dengan langit
dalam alam fizik pun umat Islam moden telah terpedaya dan dikelirukan, apatah
lagi berhubung dengan alam ghaib, suatu alam yang banyak sekali jurang
bahayanya, alam yang banyak jenis dan tingkatannya, termasuk tingkat alam jin
dan syaitan.
Kalau ahli al-Haq dulu dengan secara
sedar menyesuaikan keterangan mereka dengan ukuran akal manusia, dan
sebagaimana dalam keadaan sedar mereka mengetahui ranjau-ranjau dan
jurang-jurang bahaya, tetapi ulama Islam moden sekarang, bukan mengadakan
penyesuaian. Sebelum mereka meraba-raba dalam gelap, tidak mengetahui di mana
duduknya ranjau dan jurang dan mereka bersama pendapat ahli-ahli sains dan
spiritisme itu secara tidak sedar telah masuk k dalam gaung yang dalam secara
beramai-ramai.
7. BETULKAH AL-AJRAM AL-SIMAWIYAH
ITU LANGIT?
Sekarang kita kembali pula kepada
penyesuaian langit dengan benda ke langit atau jirim samawiyah menurut
astronomi dan kosmologi tadi. Sebelum membaca penerangan mengenai ini, anda
perlu mengetahui lebih dulu suatu pengertian yang tepat mengenai jirim
samawiyah yang disebut dalam bahasa Inggeris dengan Celestial Bodies (jasad
cakerawala) itu. Di sini kita pergunakan takrif yang diberikan oleh Ake
Wallenqusit. Menurut Jasad Cakerawala ialah "suatu istilah yang
mengandungi matahari, bulan, planet, bintang dan Iain-lain objek dalam
semesta.
Kalau anda membuat kajian terhadap
ayat-ayat Al-Quran dan hadis-hadis, hampir-hampir anda tidak akan menemui
keterangan yang menyatakan bahawa apa yang dinamakan jirim samawaiyah itu
sendiri ialah langit. Yang anda akan temui hampir keseluruhannya, benda-benda
disebut dengan nujum dan musabih (bintang), al-kawakib dan al-jawari (planet),
al-qamar (bulan) dan as-shams (matahari). Manakala kata-kata sama' digambarkan
secara terasing dari benda-benda itu. Sebagai contoh dikemukakan beberapa
firman Tuhan di bawah ini:
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menghiasi langit
Yang dekat (pada penglihatan penduduk bumi) Dengan bintang-bintang, dan Kami jadikan
bintang-bintang itu punca rejaman terhadap Syaitan-syaitan; dan Kami sediakan
bagi mereka azab neraka Yang menjulang-julang. (Surah Al- Mulk: 5)
Demi langit dan "At-Taariq"; dan apa
jalannya Engkau dapat mengetahui apa Dia "At-Taariq" itu? -(At-Taariq)
ialah bintang Yang menembusi (sinaran cahayanya); (At-Taariq: 1-3)
(Sumpah Demi sumpah) Sesungguhnya Segala Yang
dijanjikan kepada kamu tetap berlaku. oleh itu, apabila bintang-bintang (binasa
dan) hilang lenyap; dan apabila langit terbelah; (Surah Al- Mursalat: 7-9)
Sesungguhnya Kami telah menghiasi langit Yang dekat
(pada penglihatan penduduk bumi) Dengan
hiasan bintang-bintang. (As-Shaffat: 6)
apabila langit terbelah; dan apabila bintang-bintang
gugur bertaburan; (Al-Infitar: 1-2)
"Tidakkah kamu mengetahui dan memikirkan
Bagaimana Allah telah menciptakan tujuh petala langit bertingkat-tingkat,
"Dan ia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari
sebagai lampu (yang terang-benderang), (Nuh: 15-16)
Dari ayat ini jelas bahawa bulan dan
benda-benda yang sejenis dengannya yang mengeluarkan cahaya dari dirinya
sendiri, semuanya bukanlah langit.
Dari keterangan ahli al-Haq tadi
(muka 18) terbukti bahawa yang dimaksudkan dengan sama' bukanlah bulan,
matahari dan planet yang mengelilingi bumi tetapi adalah suatu benda yang lain.
Sekarang jelas tergambar adanya
persamaan pandangan antara ahli al-Haq dan Al-Quran. Dalam pada itu pun
tafsiran ahli al-Haq tadi masih belum memuaskan hati kita kerana terlampau
banyak memelihara pendapat yang telah berdiri dalam masyarakat, manakala
tafsiran ulama moden ternyata gelincirnya dari kebenaran dan merosakkan konsep
iman generasi baru Islam. Kalau begitu, kita memerlukan sesuatu tafsiran baru
yang lebih terus terang mengenai sama' atau langit
itu dan tafsiran inilah yang akan
dipersembahkan dalam bahagia akan datang. Pembicaraan tentang sama' ini
merupakan mata rantai yang menyambungkan alam yang telah diketahui sekarang
yang disebut dengan alam yang mengembang tadi dengan alam yang lebih tinggi,
atau dengan kata-kata yang lain, ia seperti Kursi dan Arasy. Dengan tafsiran
kita nanti, anda akan dapat melihat jelas bagaimana hubungan kita dengan sikap
alami dalam zaman Islam yang pertama dan sikap alami yang disalutkan dengan
sikap tabii dalam zaman pertengahan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan